بررسی مدلها، ابزارها و تئوری های مدیریت دانش

بررسی مدلها، ابزارها و تئوری های مدیریت دانش

تئوری های مدیریت دانش
مدل های مدیریت دانش
ابزارهای مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدل های مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدل های مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی مدلها، ابزارها و تئوری های مدیریت دانش

 

 

 

 

 

 

 مقدمه

امروزه دانش یک سرمایه تلقی می شود. در گزارش توسعه جهانی که در سال 1998 توسط بانک جهانی منتشر شد، آمده است: ” در کشورهای پیشرو اقتصاد جهانی، اهمیت دانش ] به عنوان یک منبع [ در مقایسه با سایر منابع چنان افزایش یافته است که به عنوان مهم ترین عامل تعیین کننده استاندارد زندگی درآمده است”(بانک جهانی ،1998). بانک جهانی در سال 2002 بار دیگر بر اهمیت دارایی های دانشی ملت ها تاکید کرد و دارایی دانشی را به عنوان راهی برای مشارکت کشورهای در حال توسعه در انقلاب دانشی  به شمار آورد که در کاهش فاصله بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نقش تعیین کننده ای می تواند ایفا کند. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز توسعه مبتنی بر دانایی( دانش- محور) را یکی از محورهای اساسی برنامه چهارم توسعه کشور قرار داده است. بخش اول قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به ” رشد اقتصاد ملی دانایی محور” و بخش چهارم  به ” توسعه مبتنی بر دانایی ” اختصاص یافته است. در همه موارد فوق ” دانش” عنصر اساسی است که در هزاره سوم به عنوان ابزاری برای حذف یا حداقل کاهش فاصله بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مورد توجه سازمانهای بین المللی و دولت های ملی قرار گرفته است(حسن زاده،1387، 3).

 

در سالهای اخیر، سازمانها و شرکتهای مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند ومفاهیم جدیدی چون کار دانشی ، دانشکار ، مدیریت دانش  و سازمانهای دانشی ، خبر ازشدت یافتن این روند دارد. پیتر دراکر، با به کارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمانها می دهد که در آنها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد. بر اساس این نظریه در آینده جوامعی می توانند انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشند که از دانش بیشتری برخوردار باشند. به این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان دانشی به توانمندی هایی دست می یابد که قادر است از نیروی اندک قدرتی عظیم بسازد( مشبکی و زارعی، 1382، 39).

 

برای دستیابی به توسعه مبتنی بر دانایی، مدیریت دانش یک رکن اساسی است. چنانچه دانش به صورت اصولی مدیریت نشود و دانش فردی به دانش جمعی تبدیل نگردد، نمی توان آنرا به عنوان رکن توسعه قلمداد کرد. به همین دلیل است که مدیریت دانش برای دولتمردان و دست اندرکاران مدیریت و برنامه ریزی توسعه در سطح ملی و بین المللی ضروری تلقی می شود(حسن زاده، 1387). امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمانها بیش از پیش پیچیده و متغیر شده است. این فضا به سرعت درحال تغییر است، بگونه ای که برای بیشتر سازمان ها این سرعت به مراتب بیش از سرعت پاسخگویی و توان تطبیق آنهاست. تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل جدیدی برای سازمانها به وجود آورده است. جریان بی پایان دانش، بازارها را در حالت تغییر مداوم قرار داده که این امر سازمان ها را ملزم به تغییرات مستمر می کند(مشبکی و زارعی، 1382، 39). مهم ترین نقشی که می توان به مدیریت دانش نسبت داد این است که آن را به عنوان یک متدولوژی تغییر درنظر بگیرند. مدیریت دانش از یک طرف با جذب دانش های جدید به درون سیستم و از طرفی دیگر با اداره موثر آن دانش ها می تواند مهم ترین عامل تغییر یک سازمان باشد(هالس ،2001، 1-9). مهم ترین رکن مدیریت دانش، پیاده سازی و اثربخشی آن است. چرا که دیگر مطالب مرتبط با آن همگی به عنوان مقدمه ای جهت بسترسازی و استفاده از آنها برای تحقق عملی مدیریت دانش به شمار می روند( افزاره، 1384).

 

 

بسیاری از سازمانها پروژه ها و برنامه های وسیعی را برای مدیریت دانش اجرا کرده اند. در آغاز اکثر تلاشها بر استفاده از فناوری های اطلاعات برای حمایت از کسب، ذخیره سازی، بازیابی و تسهیم دانش مستند شده و آشکار سازمان به صورت دیجیتالی متمرکز بوده است. حال آنکه، تعداد بسیار کمی از سازمانها باور دارند که ارزشمندترین دانش، دانش پنهان موجود در اذهان کارکنان است که از طریق تعامل بین فردی و روابط اجتماعی بحث و تسهیم می شود. سیستم های مدیریت دانش راهبردها و فرآیندهایی هستند که قادر به تولید و جریان دانش به منظور برآورده ساختن انتظارات سازمان، مشتریان و کاربران در کل سازمان هستند. مدیریت دانش فرآیند گسترده ای است که امر شناسایی، سازمان دهی، انتقال و استفاده صحیح از اطلاعات و تجربیات داخلی سازمان را مورد توجه قرار می دهد. امروزه دانش مهمترین دارایی سازمان ها محسوب می شود، لذا مدیریت دانش به منزله چالشی است برای کشف دانایی های فردی و تبدیل آن به یک موضوع اطلاعاتی، به نحوی که بتوان آن را در پایگاه های اطلاعاتی ذخیره کرد، با دیگران مبادله نمود و در فرآیند کارهای روزمره به کار گرفت (ابطحی و صلواتی، 1385).

 

 

2-1-2- مفهوم دانش

با گذر از انقلاب صنعتی و ورود به هزاره جدید، دیگر موتور محرك رشد سازمان ها، به سرمایه و نیروی انسانی محدود نمی شود. مهمترین متغیر رشد همه جانبه سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در عصر حاضر، دانش است. جهانی شدن روزافزون کسب و کارها، مهندسی مجدد، کوچک سازی سازمانها، برون سپاری فعالیت ها و خدمات و توسعه عظیم فناوری همگی نشان از این دارد که به کارگیری اثربخش تر و کارآتر دارایی های دانش، به عنوان منبعی ارزشمند و راهبردی، اهمیتی بیش از هر زمان دیگر یافته است. با ظهور اقتصاد دانش محور، اقتصاد جهانی یکپارچه شده و توسط فناوری اطلاعات، مبدل به یک اقتصاد جهانی واحد می شود و نتیجه، یک انقلاب اقتصادی عظیم خواهد بود. در این شرایط جدید، شرکت ها باید مستمراً در فرآیند تغییر و سازگاری با واقعیت های اقتصادی جدید باشند. بدیهی است که کلید موفقیت در این اقتصاد جدید، «دانش» است. بطوری که در این اقتصاد، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی و راهبردی سازمان ها نام برده می شود(سیترمن و همکاران ، 2002، ص 128).قبل از پرداختن به موضوع مدیریت دانش لازم است مفهوم دانش و تفاوت آن با داده  و اطلاعات  مشخص شود. 

 

 

فرانسیس بیکن، فیلسوف انگیلیسی در چهار قرن پیش گفت: ” دانش قدرت است.” شرکت ها نیز کم کم به ارزش دانایی پی برده اند. سالها است که در شرکتهای تجاری دانش از مهم ترین دارایی ها به حساب می آید(حسن زاده، 1387). پروساک و داونپورت (1998) معتقدند که دانش ترکیب سیالی است از تجارب، ارزشها، اطلاعات زمینه ای و تفکر حرفه ای که چارچوبی را برای ارزیابی و ارائه تجربیات و اطلاعات جدید فراهم می کند. دانش بزرگترین مزیت رقابتی کشورها در عرصه اقتصاد جهانی به شمار می رود. رقابت جهانی جوامع در حال توسعه را وا میدارد تا در پی کسب و حفظ مزیت های پایدار باشند و در پی راه حلی بنیادی تر، تجربه پذیر تر و حیاتی در خصوص ارتقا عملکرد خود گام بردارند. امروزه بسیاری از جوامع  برای رسیدن به درک بهتری از آنچه می دانند، آنچه باید بدانند و این که در این باره چه باید بکنند در تکاپو هستند(استیسی ،1999,272). فرهنگ چمبرز  دانش را چنین تعریف می کند: ” عقیده تثبیت شده، آن چیزی است که شناخته شده است، اطلاعات آموخته شده، علم، مهارت عملی، آگاهی، شناخت و غیره”. در تلاش برای پاسخ به این سوال که دانش چیست؟ مارتین(2000) این نکته را مطرح می کند که گرچه فلاسفه صدها سال است که در رابطه با این موضوع بحث می کنند ولی تلاش برای یافتن یک تعریف رسمی همچنان ادامه دارد(خیراندیش، 1388).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب :

مقدمه 15

1-2   مدیریت دانش 15

1-1-2 مقدمه 15

2-1-2- مفهوم دانش 17

3-1-2 مفهوم داده، اطلاعات و دانش 18

4-1-2 روابط داده، اطلاعات و دانش 22

5-1-2 انواع دانش 24

6-1-2 ویژگی های دانش 25

7-1-2 سیر تطور مدیریت دانش 26

8-1-2 مفهوم مدیریت دانش 28

9-1-2 مکاتب مدیریت دانش 29

10-1- 2 اصول مدیریت دانش 30

11-1-2 تئوری های مدیریت دانش 32

1-11-1-2 تئوری مدیریت دانش جامع 32

2-11-1-2   تئوری مدیریت دانش تیمی 33

3-11-1-2  تئوری مدیریت دانش جامعه گرا 33

12-1-2  مدل های مدیریت دانش 34

1-12-1-2  مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ مدیریت دانش 35

2-12-1-2  مدل دانش سازمانی وان کروگ و روس مدیریت دانش 37

3-12-1-2  مدل دانش نوناکا و تاکوچی مدیریت دانش 37

4-12-1-2   مدل مدیریت دانش چوو مدیریت دانش 40

5-12-1-2  مدل عمومی دانش در سازمان نیومن مدیریت دانش 41

6-12-1-2  مدل مدیریت دانش بویسوت مدیریت دانش 4

7-12-1-2  مدل شش بعدی مدیریت دانش مدیریت دانش 44

8-12-1-2  مدل رن جانستون مدیریت دانش 45

9-12-1-2  مدل ادل و گریسون مدیریت دانش 46

10-12-1-2  مدل استیوهالس مدیریت دانش 47

13-1-2  ابزارهای مدیریت دانش 49

1-13-1-2 ابزارهای مدیریت دانش ] ابزارهای بی نیاز از فناوری اطلاعات [ 49

2-13-1-2  ابزارهای مدیریت دانش ] ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات[ 51

14-1-2  موانع مدیریت دانش 52

3-2  پیشینه تحقیق 78

4-2 نتیجه گیری 81

 

 

 

منابع و ماخذ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند کارمند محور کینگ و گریس

    پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند کارمند محور کینگ و گریس دانلود پرسشنامه کارمند محور کینگ و گریس دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند کارمند محور دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند کارمند محور کینگ…

  • فشرده سازی اطلاعات با استفاده از تبدیل موجك

    فشرده سازی اطلاعات با استفاده از تبدیل موجك تبدیل موجك،فشرده سازی داده ها آستانه گذاری نرم آستانه گذاری سخت بازتركیب رفتن به سایت اصلی

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 81 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 81 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری اخلاق پیشینه تحقیق اخلاق مبانی نظری نظریه های اخلاق پیشینه تحقیق نظریه های اخلاق مبانی نظری نظریه های علمی اخلاق فصل دوم پایان نامه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری 3

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری 3 پیشینه فساد اداری تاریخچه فساد اداری تاریخچه فساد اداری در ایران تاریخچه فساد اداری در جهان تاریخچه ی فساد اداری مبانی نظری فساد اداری دانلود مبانی نظری فساد اداری پیشینه تحقیق در…

  • تاثیر چرخه های خشک و مرطوب شدن بر فرایند معدنی شدن نیتروژن در خاك جنگل بلوط

    تاثیر چرخه های خشک و مرطوب شدن بر فرایند معدنی شدن نیتروژن در خاك جنگل بلوط نیتروژن خاک جنگل پایان نامه کارشناسی ارشد خاک شناسی بلوط فرآیند معدنی شدن چرخه های خشک و مرطوب خصوصیات عمومی خاكها بررسی اثر تیمارها…

  • بررسی تأثیر آموزش مهارتهای حل تعارضات زناشویی بر بهبود روابط متقابل میان جانبازان و همسران آنها

    بررسی تأثیر آموزش مهارتهای حل تعارضات زناشویی بر بهبود روابط متقابل میان جانبازان و همسران آنها جانباز بهداشت روانی خانواده درمانی تعارض زناشویی مهارتهای حل تعارض دانلود مقاله رشته جامعه شناسی آموزش مهارتهای حل تعارضات زناشویی دانلود مقاله جامعه شناسی…

  • دانلود مقاله سد لاستیكی

    دانلود مقاله سد لاستیكی سد سدسازی دانلود مقاله سد لاستیكی سیستم كنترل در سد دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقاله سدهای لاستیکی دانلود مقالات مهندسی عمران دانلود مقالات عمران سد لاستیكی سدهای لاستیکی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش اخلاق سازمانی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش اخلاق سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اخلاق سازمانی مبانی نظری اخلاق سازمانی پیشینه تحقیق اخلاق سازمانی پیشینه داخلی اخلاق سازمانی پیشینه خارجی اخلاق سازمانی پیشینه پژوهش اخلاق سازمانی پیشینه نظری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های ازدواج 47 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های ازدواج 47 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های ازدواج مبانی نظری سبک های ازدواج پیشینه تحقیق سبک های ازدواج پیشینه داخلی سبک های ازدواج پیشینه خارجی سبک های ازدواج…

  • مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای Al-Zircon

    مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای Al-Zircon مشخصات و خواص زیرکن انواع کامپوزیتها روشهای ساخت کامپوزیتها کامپوزیتهای AlZercon ساخت کامپوزیتهای AlZircon مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای AlZircon پایان نامه زیرکن دانلود پایان نامه زیرکن رفتن…

  • ابعاد مختلف خشونت علیه زنان در تحلیل قانون مجازات اسلامی و ارائه راهکارهایی جهت رفع نارسایی قوانین

    ابعاد مختلف خشونت علیه زنان در تحلیل قانون مجازات اسلامی و ارائه راهکارهایی جهت رفع نارسایی قوانین کلمات کلیدی : خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در ایران ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان راههای پیشگیری از…

  • ساخت درب هوشمند با AVR (آپدیت شده با 143 صفحه)

    ساخت درب هوشمند با AVR (آپدیت شده با 143 صفحه) میکروکنترلر AVR ساخت درب هوشمند ساخت درب هوشمند با AVR طراحی درب هوشمند با AVR ساخت درب هوشمند با میکروکنترلر ساخت درب هوشمند با میکروکنترلر AVR دانلود پایان نامه مهندسی…

  • فرآیند چاپ و دسته بندی محصولات و مواد اولیه در روش Offset

    فرآیند چاپ و دسته بندی محصولات و مواد اولیه در روش Offset دانلود پایان نامه چاپ افست فرآیند چاپ و دسته بندی محصولات و مواد اولیه در روش Offset جریان کاری محصولات چاپی در روش Offset روش چاپ،تقسیم‌بندی محصولات چاپی…

  • تشریح مفهوم بهینه سازی و بکارگیری آن در الگوریتمهای جستجو

    تشریح مفهوم بهینه سازی و بکارگیری آن در الگوریتمهای جستجو بهینه سازی الگوریتمهای جستجو سیستم های نرم افزاری بهینه سازی الگوریتمهای جستجو بهینه سازی سیستم های نرم افزاری تشریح مفهوم بهینه سازی و بکارگیری آن در الگوریتمهای جستجو دانلود پایان…

  • بررسی مصادیق خشونت خانوادگی علیه زنان در منطقه چهار شهرداری تهران

    بررسی مصادیق خشونت خانوادگی علیه زنان در منطقه چهار شهرداری تهران خشونت خانوادگی خشونت علیه زنان دانلود مقاله حقوق مصادیق خشونت خانوادگی علیه زنان آسیب های اجتماعی و راهکارهای پیشگیرانه بررسی مصادیق خشونت خانوادگی علیه زنان در منطقه چهار شهرداری…

  • تصفیه بیولوژیک خاک از سرب و کادمیوم با گیاه اسطوخودوس

    تصفیه بیولوژیک خاک از سرب و کادمیوم با گیاه اسطوخودوس کلمات کلیدی : پایان نامه گیاه پالایی گیاه پالایی در ایران گیاه پالایی فلزات سنگین آلودگی خاک با فلزات سنگین  گیاه پالایی خاکهای آلوده به فلزات سنگین گیاه پالایی عناصر…

  • بررسی جرم سرقت از نظر شرایط ارتکاب، علل و انگیزه سارق، سیر رشد آن و شیوه ارتکاب آن

    بررسی جرم سرقت از نظر شرایط ارتکاب، علل و انگیزه سارق، سیر رشد آن و شیوه ارتکاب آن داده های آماری سرقت بررسی داده های آماری سرقت تحلیل داده های آماری سرقت ارائه راهكارهای پیشگیرانه از سرقت بررسی سرقت در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی مبانی نظری تنوع فرهنگی دانلود مبانی نظری تنوع فرهنگی پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی ادبیات نظری تنوع فرهنگی فصل دوم پایان نامه تنوع فرهنگی مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی ادبیات و مبانی…

  • مبانی،اهداف و شرایط آزادی مشروط

    مبانی،اهداف و شرایط آزادی مشروط کاهش مجازات حبس آزادی مشروط سیاست های کیفری شرایط اعطای آزادی مشروط تعیین مدت آزادی مشروط شرایط مدت آزادی مشروط ضمانت اجرای آزادی مشروط دانلود مقاله آزادی مشروط مبانی،اهداف و شرایط آزادی مشروط رفتن به…

  • پرسشنامه ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه

    پرسشنامه ارائه الگوی مطلوب ارزیابی عملکرد پرسنل دانشگاه پرسشنامه ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان پرسشنامه معیارهای ارزیابی عملکرد پرسشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد عوامل کلیدی موفقیت ارزیابی عملکرد کارکنان پرسشنامه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه…

  • طراحی عملی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای برآورد هزینه تمام شده آموزش دانشجویان

    طراحی عملی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای برآورد هزینه تمام شده آموزش دانشجویان سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت برآورد هزینه تمام شده آموزش دانشجویان طراحی عملی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت طراحی عملی سیستم هزینه یابی…

  • ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه ‌ها با رویکرد بازخورد 360 درجه

    ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه ‌ها با رویکرد بازخورد 360 درجه ارزیابی عملکرد 360 درجه پایان نامه ارزیابی عملکرد 360 درجه پایان نامه ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه شاخص های ارزیابی عملکرد 360 درجه روشهای ارزیابی در بازخورد 360 درجه مراحل فرآیند…

  • پاورپوینت برنامه ریزی مسکن

    پاورپوینت برنامه ریزی مسکن کلمات کلیدی : پاورپوینت برنامه ریزی مسکن برنامه ریزی مسکن تحقیق برنامه ریزی مسکن مقاله برنامه ریزی مسکن بررسی برنامه ریزی مسکن برنامه ریزی مسکن و شاخص های مرتبط با آن برنامه ریزی مسکن و تراکم…

  • مقاله ترجمه شده فرایند تصادفی طراحی زنجیره تأمین تحت شرایط عدم قطعیت

    مقاله ترجمه شده فرایند تصادفی طراحی زنجیره تأمین تحت شرایط عدم قطعیت کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده آماده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده فرایند تصادفی طراحی زنجیره تأمین تحت شرایط عدم قطعیت…

  • بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی

    بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی موفقیت تحصیلی فعالیت فوق برنامه دانش آموزان متوسطه شاهد پیشرفت تحصیلی فعالیتهای بعد از مدرسه دانلود پایان نامه رشته روانشناسی بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی رفتن به…