شاخصی برای اندازه گیری توان رقابتی و ارزیابی بهره وری شركت ایران خودرو

شاخصی برای اندازه گیری توان رقابتی و ارزیابی بهره وری شركت ایران خودرو

اندازه گیری توان رقابتی
حسابداری تورمی
نسبت بازده دارایی ها
تعدیل تورمی
تسعیر نرخ ارز
ارزیابی بهره وری شركتها
اندازه گیری توان رقابتی شركتها
شاخصی برای اندازه گیری توان رقابتی و ارزیابی بهره وری شركت ایران خودرو

رفتن به سایت اصلی

دانلود مقاله رشته حسابداری

شاخصی برای اندازه گیری توان رقابتی و ارزیابی بهره وری شركت ایران خودرو

 

 

چکیده

در این مقاله به منظور به دست آوردن شاخصی برای اندازه گیری توان رقابتی و ارزیابی بهره وری شركت ایران خودرو، نسبت بازده دارایی های تقویم شده براساس تعدیل تورمی و تسعیر نرخ ارز مورد ارزیابی قرار گرفته است. محققان ضمن محاسبة بازده دارایی های ثابت مولد به ارزش جاری (در سه حالت مختلف) و در نهایت به تجزیه و تحلیل شكاف بین بازده دارایی های ثابت مولد به ارزشهای تاریخی و شاخص محاسبه شده پرداخته اند. همچنین در این پژوهش مقایسة نرخ بازده دارایی های شركت ایران خودرو با شركتهای خودروساز بینالمللی بررسی شده است و در پایان علاوه بر تحلیلهای مختلف روند بازده با متغیرهای اثرگذار، راهكارهایی به شركتهای خودروساز و شركت ایران خودرو ارایه شده است.

 

 

 

كلید واژه ها :

توان رقابتی

دارایی ثابت

تعدیل تورمی

تسعیر نرخ ارز

شركت ایران خودرو

حسابداری تورمی

نسبت بازده دارایی ها

 

 

 

تعریف مسئلة تحقیق

 ارقامی كه در صورتهای مالی درج میشوند معمولاً به گذشته و چه بسا گذشتة دور مربوط میشوند و به اصطلاح جنبة تاریخی دارند. این عامل اثری نامطلوب بر تجزیه و تحلیل صورتهای مالی میگذارد. به طور مثال در نسبتهای سودآوری وقتی بازده دارایی را محاسبه می كنیم سود را با جمع دارایی می سنجیم.سود هر چند مربوط به گذشته میشود ولی معمولاً چند ماهی بیشتر از تحصیل آن نمیگذرد و از لحاظ مبنا با قیمتهای روز معمولاً تفاوت فاحشی ندارد، در حالی كه اقلام عمدة دارایی ثابت از گذشتة دورتر و قدرت خرید خیلی بیشتر حكایت میكنند.

 

بنابراین مسئله ای كه در محاسبة نسبت بازده دارایی ها باید به آن توجه داشته باشیم این است كه صورت كسر، ریال به قدرت خرید نزدیك به زمان حاضر (به استثنای هزینة استهلاك) در حالی كه مخرج كسر، ریال به قدرت خرید مثلاً بیست سال درج شده است و طبعاً حاصل نسبت همیشه بیشتر از واقع نشان داده میشود. از طرف دیگر تصمیم گیری درست توسط گروه های مختلف ذینفعان در سطح بنگاههای اقتصادی مستلزم وجود اطلاعات مالی صحیح، شفاف و قابل مقایسه است. وجود اطلاعات گمراه كننده باعث تصمیم گیریهای اقتصادی نامطلوب و تخریب بازارهای سرمایه و … میشود. بنابراین وجود اطلاعات معتبر، مربوط و قابل فهم یكی از ابزارهای اصلی توسعة اقتصادی كشورهاست.

 

یكی از عواملی كه باعث میشود اطلاعات صورتهای مالی گمراه كننده شود، بحث انعكاس داراییهای ثابت به ارزشهای تاریخی است. با گذشت زمان به علت تغییر در سطح عمومی قیمتها و كاهش مستمر ارزش پول، قابلیت مقایسة اقلام مندرج در صورتهای مالی غیر عملی شده است. به منظور محاسبة ارزیابی صحیح نرخ بازده دارایی های ثابت مولد در شركت ایران خودرو، اولاً با توجه به حدود 40 سال فعالیت شركت در عرصة تولید خودرو، ثانیاً شرایط تورمی كه در طول حیات شركت در اقتصاد كشور وجود داشته است و ثانیاً تغییرات قابل توجه نرخ ارز در طول سالهای فعالیت شركت طی این پژوهش به ارزیابی نرخ بازده دارایی های ثابت مولد كه براساس تعدیل تورمی و تسعیر نرخ ارز تقویم شده اند پرداخته شده است.

 

موضوع اصلی پژوهش ارزیابی نسبت بازده دارای یهای ثابت مولد (به ارزشهای جاری) در ایران خودرو بهمنظور بهدست آوردن شاخصی برای اندازه گیری توان رقابتی و ارزیابی بهره وری این شركت است. انگیزة پرداختن به موضوع پژوهش به دست آوردن ابزاری است كه بهتر بتوان بازده دارایی های ثابت مولد به قیمتهای جاری شركت ایران خودرو را بررسی و همینطور با شناخت دقیق نسبت بازده داراییهای تقویم شده (تسعیر شده) بهتر میتوان در مورد كارآمدی و توان رقابتی شركتها اظهار نظر كرد و در نهایت میتوان شاخصی برای مقایسة توان رقابتی شركت ایران خودرو با شركتهای خودروساز جهانی به دست آورد.

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده

كلید واژه ها :

تعریف مسئلة تحقیق

اهداف تحقیق

• محاسبة واقعی نسبتهای بازده داراییهای ثابت

• محاسبة روند بازدهی از طریق مقایسة چند سالة نسبت بازده دارایی ها در شركت ایران خودرو

روش شناسی تحقیق

محاسبات و یافته های تحقیق

نتیجة این محاسبات :

مقایسة بازدهی داراییهای ثابت مولد ایران خودرو با شركتهای خودروساز جهانی

پیشنهادات به شركتهای خودروساز و ایران خودرو

مرجعها

منابع خارجی

 

  • پاورپوینت برنامه ريزي استراتژيك و فرايند بازاريابي

    پاورپوینت برنامه ريزي استراتژيك و فرايند بازاريابي کلمات کلیدی : پاورپوینت برنامه ريزي استراتژيك و فرايند بازاريابي برنامه ريزي استراتژيك و فرايند بازاريابي تحقیق برنامه ريزي استراتژيك و فرايند بازاريابي پاورپوینت برنامه ريزي استراتژيك پاورپوینت فرايند بازاريابي فرايند برنامه ريزي…

  • انواع روشهای تنش زدایی و اندازه گیری تنشهای پسماند

    انواع روشهای تنش زدایی و اندازه گیری تنشهای پسماند تنش زدایی تنشهای پسماند انواع روشهای تنش زدایی انواع روشهای اندازه گیری تنشهای پسماند طبقه بندی روش های تنش زدایی نحوه تشكیل تنش های پسماند تشریح تنش پسماند در جوش دانلود…

  • شبیه سازی پویای متابولیسم آب شهری در شرایط محدودیتهای ظرفیت برد محیطی

    شبیه سازی پویای متابولیسم آب شهری در شرایط محدودیتهای ظرفیت برد محیطی شبیه سازی پویای متابولیسم آب شهری در شرایط محدودیتهای ظرفیت برد محیطی رفتن به سایت اصلی چکیدهدر این مطالعه مفهوم اصلاح شده برای متابولیسم  آب شهری (UWM)،  برای…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر کارافرینی سازمانی بر عملکرد سازمانی

    پرسشنامه بررسی تاثیر کارافرینی سازمانی بر عملکرد سازمانی پرسشنامه کارافرینی سازمانی پرسشنامه کارآفرینی پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی پرسشنامه عملکرد سازمانی پرسشنامه عملکرد سازمانی بانک توسعه پرسشنامه تاثیر کارافرینی سازمانی پرسشنامه تاثیر کارافرینی سازمانی بر عملکرد سازمانی رفتن به سایت اصلی…

  • پرسشنامه ارزیابی اثرات مزایای اکتسابی بر وفاداری استفاده کنندگان از خدمات بیمه ای خودرو

    پرسشنامه ارزیابی اثرات مزایای اکتسابی بر وفاداری استفاده کنندگان از خدمات بیمه ای خودرو پرسشنامه مزایای اکتسابی پرسشنامه وفاداری مشتریان پرسشنامه تاثیر مزایای اکتسابی بر وفاداری پرسشنامه تاثیر مزایای اکتسابی پرسشنامه وفاداری استفاده کنندگان از خدمات بیمه ای خودرو رفتن…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعامل دانش آموزان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعامل دانش آموزان کلمات کلیدی : مبانی نظری تعامل دانش آموزان ادبیات نظری تعامل دانش آموزان چارچوب نظری تعامل دانش آموزان فصل دوم پایان نامه تعامل دانش آموزان دانلود مبانی نظری تعامل دانش آموزان پیشینه…

  • رویکردهای نظری و عوامل موثر بر ایجاد حس تعلق مکانی در میان ساکنین یک مکان

    رویکردهای نظری و عوامل موثر بر ایجاد حس تعلق مکانی در میان ساکنین یک مکان کلمات کلیدی : حس تعلق مکانی ابعاد حس تعلق مکانی مولفه های حس تعلق مکانی نظریه های حس تعلق مکانی عوامل موثر بر حس  تعلق…

  • بررسی دیدگاه صاحب نظران ایران و جهان در مورد چابکی سازمانی

    بررسی دیدگاه صاحب نظران ایران و جهان در مورد چابکی سازمانی کلمات کلیدی : دیدگاه صاحب نظران به چابکی سازمان اصول چابکی از دیدگاه گلدمن، نایجل و پریس سنجش چابکی از نظر ریک داو مدل اجرای چابکی از نظر شریفی…

  • پرسشنامه رابطه معنویت در محیط کار و تعهد سازمانی

    پرسشنامه رابطه معنویت در محیط کار و تعهد سازمانی پرسشنامه معنویت در محیط کار دانلود پرسشنامه معنویت در محیط کار پرسشنامه معنویت سازمانی میلیمن دانلود پرسشنامه معنویت سازمانی دانلود پرسشنامه معنویت سازمانی میلیمن پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر پرسشنامه…

  • مبانی نظری ارزیابی تطبیقی کارآمدی استراتژی های تحلیل تکنیکال با روش خرید و نگهداری برای خرید سهام

    مبانی نظری ارزیابی تطبیقی کارآمدی استراتژی های تحلیل تکنیکال با روش خرید و نگهداری برای خرید سهام استراتژی تحلیل تکنیکال استراتژی روش خرید و نگهداری روش خرید و نگهداری برای خرید سهام استراتژی تحلیل تکنیکال برای خرید سهام روش های…

  • فریب در ازدواج از نگاه فقه و حقوق و ارائه پیشنهادات پیشگیری

    فریب در ازدواج از نگاه فقه و حقوق و ارائه پیشنهادات پیشگیری فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج دانلود مقاله فریب در ازدواج دانلود مقاله تدلیس در ازدواج آثار فقهی فریب در ازدواج آثار حقوقی فریب در ازدواج پیشنهاد قانونی…

  • پرسشنامه سیستم های مغزی رفتاری (BIS ،  BAS) کارور و وایت

    پرسشنامه سیستم های مغزی رفتاری (BIS ،  BAS) کارور و وایت کلمات کلیدی : پرسشنامه بازداری رفتاری پرسشنامه کارور و وایت پرسشنامه بازداری رفتاری پرسشنامه سیستم های مغزی رفتاری دانلود پرسشنامه سیستم های مغزی رفتاری مقیاس سیستم های بازداری/فعال سازی…

  • پرسشنامه حمایت شغلی، حمایت همکار و حمایت مسئول برگرفته از اسپونر 2004

    پرسشنامه حمایت شغلی، حمایت همکار و حمایت مسئول برگرفته از اسپونر 2004 کلمات کلیدی : پرسشنامه اسپونر پرسشنامه حمایت شغلی پرسشنامه حمایت شغلی مسئول پرسشنامه حمایت شغلی همكار پرسشنامه حمایت شغلی اسپونر 2004 پرسشنامه حمایت شغلی مسئول و همكار پرسشنامه…

  • تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی با چارچوب رقابتی پورتر

    تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی با چارچوب رقابتی پورتر مدیریت راهبردی چارچوب رقابتی پورتر سیستمهای اطلاعاتی تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی تحلیل اثرات سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت راهبردی با چارچوب رقابتی پورتر دانلود پاورپوینت رشته مدیریت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران کلمات کلیدی : مبانی نظری فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه داخلی فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه خارجی فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه پژوهش فرسودگی هیجانی…

  • درک مشتری و خواسته های او در انجام پروژه QFD

    درک مشتری و خواسته های او در انجام پروژه QFD گسترش عملکرد كیفی درک مشتری در انجام پروژه QFD سنجش رضایت مشتری با مدل کانو خواسته های مشتری در انجام پروژه QFD مقاله qfd دانلود تحقیق گسترش عملکرد كیفی دانلود…

  • معرفی شهرستان نیر با تشریح وضعیت جمعیتی، جغرافیایی، صنعت گردشگری ، جاذبه های تاریخی و فرهنگی

    معرفی شهرستان نیر با تشریح وضعیت جمعیتی، جغرافیایی، صنعت گردشگری ، جاذبه های تاریخی و فرهنگی کلمات کلیدی : اوضاع اقتصادي شهرستان نیر صنعت گردشگری در شهرستان نیر ویژگی‌های جمعیتی شهرستان نیر جاذبه‌های طبیعی گردشگری شهرستان نیر جاذبه‌های تاریخی و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی 55 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی 55 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری چابکی فصل دوم پایان نامه چابکی دانلود مبانی نظری چابکی پیشینه تحقیق چابکی پیشینه داخلی چابکی پیشینه خارجی چابکی پیشینه پژوهش چابکی پیشینه نظری چابکی پیشینه تحقیقات…

  • بررسی رفتار ستونهای جعبه ای تو خالی جداره نازک بتنی لاغر و غیر لاغر تحت اثر همزمان نیروی محوری و خمش دو جانبه

    بررسی رفتار ستونهای جعبه ای تو خالی جداره نازک بتنی لاغر و غیر لاغر تحت اثر همزمان نیروی محوری و خمش دو جانبه نیروی محوری ستونهای بتن آرمه نیروی خمش دو جانبه مقطع بتنی جداره نازک مستطیل شکل دانلود پایان…

  • پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ فرم کوتاه

    پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ فرم کوتاه کلمات کلیدی : پرسشنامه طرحواره های یانگ پرسشنامه طرحواره های یانگ فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ دانلود پرسشنامه طرحواره های یانگ پرسشنامه ذهنیت های طرحواره ای یانگ پرسشنامه طرحواره های…

  • رویکردهای متفاوت به هوش هیجانی و بررسی انواع مدل های آن

    رویکردهای متفاوت به هوش هیجانی و بررسی انواع مدل های آن کلمات کلیدی : پایان نامه هوش هیجانی اهمیت هوش هیجانی سیر تحول هوش هیجانی تعریف نظری هوش هیجانی تعریف عملیاتی هوش هیجانی انواع مدل های هوش هیجانی رویکردهای متفاوت…

  • پرسشنامه بررسی مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم به سپرده گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی

    پرسشنامه بررسی مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم به سپرده گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی پرسشنامه مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم پرسشنامه سپرده گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی پرسشنامه مولفه‌های موثر بر ترغیب مردم به سپرده گذاری پرسشنامه سپرده…

  • قالی کلاردشت و طبقه بندی انواع طرح در آن

    قالی کلاردشت و طبقه بندی انواع طرح در آن پیشینه قالی کلاردشت تاریخچه هنر قالیبافی در ایران طبقه بندی انواع طرح در قالی کلاردشت نظریات متعدد در مورد قالی کلاردشت رنگ و رنگرزی در قالی کلاردشت الیاف و ابزار مورد…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمانها با مدل ترکیبی Neuro-DEA

    پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمانها با مدل ترکیبی Neuro-DEA ارزیابی عملکرد شهرکهای صنعتی ارزیابی عملکرد سازمانی چیست ارزیابی عملکرد سازمان چیست ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی…

  • پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا با نحوه نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا با نحوه نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه استرس تحصیلی پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا پرسشنامه استرس تحصیلی دانش آموزان پرسشنامه استرس تحصیلی (asq) دانلود پرسشنامه استرس تحصیلی پرسشنامه های استرس تحصیلی رفتن به…