مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری

مبانی نظری تبلیغات تجاری
دانلود مبانی نظری تبلیغات تجاری
پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری
ادبیات نظری تبلیغات تجاری
فصل دوم پایان نامه تبلیغات تجاری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری
ادبیات و مبانی نظری تبلیغات تجاری

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری

 

 

 

 

 

مقدمه مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری

تعریف تبلیغات

کاتلر[1] (2002)، تبلیغات را هرگونه ارایه و عرضه ی ایده ها، کالاها یا خدمات از یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه که مستلزم پرداخت هزینه باشد، تعریف می کند اما در این میان تبلیغی اثزبخش است که بتواند توجه مخاطب را جلب کرده، تاثیری خاطره انگیز داشته باشد و کنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسیِ مخاطبان را بیدار نماید. بدین منظور استفاده از مجموع عواملی لازم است که بتوانند حس و ادراک مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و به اهداف مورد انتظار تبلیغ، تحقق بخشند.

 

اثربخشی تبلیغات تجاری در یک الگوی علمی مشخص با توجه به اهداف تبلیغاتی تبیین می گردد و درجه یا میزانی که دهنده ی سفارش به هدف های مورد نظر خود دست می یابد و دارای فرآیند برنامه ریزی مشخص و مرحله ای تحقیقاتی شامل: تعیین اهداف، تخصیص بودجه، تصمیم گیری راجع به پیام و رسانه و مقایسه با اهداف از پیش تعیین شده، می باشد. چنانچه تمام مراحل به درستی طی شود، میزان اثربخشی تبلیغات تا حد قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. از مراحل مهم این نوع فرآیندها، انجام تحقیقات به منظور تعیین میزان تاثیر تبلیغ بر مخاطبان است که طی آن عواملی که در اثربخشی تبلیغات نیز موثرند، مشخص می گردند (صمصام شریعت و همکاران، 1386).

 

 

می‌توان تعاریف دیگری را برای تبلیغات بدین صورت بیان كرد:

·        تلاش برای ارائه آموزه ها، ایده ها، دلایل، شواهد یا ادعاها، با سبك هایی از طریق رسانه های ارتباطی، برای تقویت هدف یا مبارزه با ضد هدف.

·        پیام های دیداری گفتاری، كه با سبكی خاص، از طریق وسایل تبلیغاتی، مردم را به طریقی علاقمند و موافق یك نوع محصول، خدمت، فكر، دیدگاه یا مارك بخصوص می‌كند.

·        كلیه اشكال ترغیب عمومی، برای ایجاد تقاضا و بازار برای یك محصول یا خدمت كه بوسیله صاحب كالا یا موسسه، برای خریداران احتمالی ، بوسیله پیام مستقیم یا از طریق وسایل تبلیغاتی، انجام میگیرد.

·        تكنیكی كه برای تأثیر گذاردن بر رفتار انسان، ماهرانه از نمادها و نشانه ها استفاده می‌كند.

·        انجمن تجارت آمریكا : تبلیغات هر شكلی از پرداخت است كه به صورت غیرشخصی تقدیم و پیشرفت عقاید، خوبی ها و خدمات را با یك سری كارهای معین، ضمانت می‌كند.

·        فرانك جفكینز : مفهوم تبلیغات یعنی آنچه كه ما می‌خواهیم هنگام خرید یا فروختن بدانیم.

·        رابرت زاچر: تبلیغات به معنی ارتباطات و اطلاعا ت وابسته به تولیدات خدمات یا عقاید است كه در طی تماسهای فردی و براساس پرداختهای ناشی از فروش محصول یا در طی كسب اعتبار مناسب حاصل می‌شود (علیئی ، 1390).

در حقیقت، ساده ترین تعریفی که برای تبلیغات می توان ارایه نمود، چنین است: تبلیغات تلاشی است برای فروش بیشتر توسط یک بنگاه یا یک صنعت. چمبرلین[2] (2000)، تبلیغات را عاملی می داند که «با تغییر خواسته ها و سلایق بر میزان تقاضا اثر می گذارد» به عقیده ی شپرد[3] (2001)، تبلیغات یک عامل برای ایجاد وفاداری در مصرف کنندگان نسبت به مارک تجاری یا کالای خاص می باشد. ساموئلسون[4] (2002)، تبلیغات را عامل افزایش بازارهای فروش می داند که در عین حال اطلاعات مفیدی نیز در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد (دهقانی و همکاران، 1383).

تبلیغ در زبان پارسی و در فرهنگ پارسی معین نیز بدین گونه معنا شده است: رسانیدن پیام یا خبر یا مطلبی به مردم، ابلاغ، موضوعی را با انتشار اخبار و با وسایل مختلف مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و غیره در اذهان عمومی جاگیر کردن. تبلیغات بازرگانی از زمره مفاهیمی است که به زعم وضوح ابتداییۀ اریه تعریفی جامع و مانع از آن با دشواری رو به رو است. می توان گفت، تبلیغات تجاری یعنی عملی که توجه ی مردم را به کالا یا داد و ستدی برانگیزد و به عبارت دیگر، کوششی در تدارک و انتشار آگهی ها، با هدف مثبت نشان دادن مصرف یک کالا. تبلیغ تجاری با هدف معرفی کالا در بازار و تحرک خریداران بالقوه صورت می گیرد و در مفهوم وسیع کلمه، عبارت است از انتشار اطلاعات یک کالا به منظور تحت تاثیر قرار دادن افراد یا گروه های خاص اجتماعی (ساجدی و نعمتی، 1391).

به طور کلی، تبلیغات را به دو دسته به شرح ذیل تقسیم نموده اند:

 

تبلیغات مستقیم

پیام دهنده خود را هر چند با رنگ و لعاب و بوق و کرنا همراه کرده باشد اما صریح و بی پروا به مخاطبین خود ابلاغ می کند . در این روش مستمعین و بینندگان متن یا تصویری را بعنوان پیام و اطلاعیه « تبلیغی» دریافت می کنند و پیام دهندگان نیز در موقع و مقام « مبلغ » قرار دارند و شناخته می شوند.

بهترین فایده در تبلیغات مستقیم برای گیرندگان پیام آن است که آنها لااقل از تبلیغی بودن پیام آگاهند و از این جهت در معرض غافلگیری قرار نمی گیرند. و در پذیرش ذهنی یا رد آن مختارند. از خصوصیات دیگر تبلیغات مستقیم گسترده بودن میدان عمل برای عاملان آن است، در این روش اکثر ابزارها و برنامه ریزی آن و تدبر و نازک بینی کمتری صرف می شود و غالباً از تأثیر گذاری اگر نه عمیق تر اما سریعتر نیز برخوردار است.

تبلیغات غیر مستقیم

همانطوری که از عنوان آن پیداست این نوع تبلیغات نمود و ظهور علنی و صریح ندارد، با این شیوه اهداف تبلیغی پیامهای غیر مستقیم صادر شده پنهان و غیر محسوس است. به نظر بعید می اید اما نباید تصور کرد که با تلاش های معمولی در ارائه یک برنامه تبلیغات غیر مستقیم می توان ضمن تأثیر گذاری، اهداف تبلیغی آنرا کاملاً دور از فهم و ذهن همه کس نگاه داشت، زیرا تشخیص آن برای خواص و روشنفکران جوامع دشوار نیست و عوام نیز به تجربه در بیشتر موارد به نکته یاد شده یعنی اهداف تبلیغی در برنامه های تبلیغات غیر مستقیم پی خواهند برد. از ویژگیهای این نوع تبلیغ آن است که پیام های آن از کانالهای نامرئی و پنهانی و یا غیر منتظره عبور داده می شوند و معمولاً مخاطبین بطور غافلگیرانه آن را دریافت می کنند و در حقیقت به آنان تحمیل می شود . در تبلیغات غیر مستقیم لزوماً از اشکال و قانونمندی های مشخص و مکرر پیروی و استفاده نمی شود بلکه در ساخت و ساز آنها بیشتر از فرصت های پیش آمده و موقعیت های خرید و حوادث پیش بینی نشده سود برده می شود (کاتلر، 1387).

 

2-2-3-1) تاریخچه تبلیغات در ایران وجهان

تبلیغات از دیرباز توسط فروشندگان دوره گردی که به منظور فروش کالای خود، به معرفی آن می پرداختند، وجود داشته است. با اینحال، اولین قوانین تبلیغاتی در سال 1614 و در انگلستان وضع گردید. اولین تبلیغات روزنامه ای در سال 1625 در نشریه ی ویکلی نیوز لندن[5] چاپ شد و اولین روزنامه تبلیغاتی در سال 1704 در امریکا و با نام بوستون نیوزلتر[6] به چاپ رسید. اختراع رادیو در سال 1895 و به دنبال آن تلویزبون، دامنه ی تبلیغات را بسیار وسع ساخت. بطوریکه هزینه های تبلیغاتی در سال 1890 در امریکا بالغ بر 360 میلیون دلار گردید (دهقانی و همکاران، 1383).

در حقیقت، آنچه که امروز به عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت.

 

[1] Kotler

[2] Chemberlin

[3] Shepherd

[4] Samoelson

[5] Weekly News of London

[6] Boston News Letter

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری

 

 

بخش اول: ادبیات پژوهش تبلیغات تجاری

فعالیتهای ترفیع 5

2-2-1) تعریف ترفیع 6

• تبلیغات 8

• روابط عمومی 9

• فروش شخصی 10

• بازاریابی مستقیم 10

2-2-1-1) شیوه های نوین ترفیع 11

• ارتباطات شفاهی 11

• بازاریابی پارتیزانی 12

• بازاریابی الکترونیکی 13

• بازاریابی از طریق تلفن همراه 13

• بازاریابی ویروسی 13

جدول 2-1-1) جمع بندی شیوه های ترفیع 14

2-2-3) تعریف تبلیغات 16

تبلیغات مستقیم 20

2-2-3-1) تاریخچه تبلیغات در ایران وجهان 21

2) نشانه ها و تبلیغ روی دیوارها 23

3) جارچی های شهر 23

2-2-3-1-1) تاریخچه تبلیغات در ایران 24

2-2-3-2) جذابیت های تبلیغات 27

2-2-3-3) ابزار تبلیغات بازرگانی 31

2-2-3-5) ده فرمان تبلیغات 42

2-2-3-6) استفاده از تبلیغات در تلویزیون 44

2-2-3-7) استفاده از تبلیغات در رادیو 50

2-2-3-8) مزایا و معایب تبلیغات بازرگانی 50

2-2-3-9) تاثیر تبلیغات بر متغیرهای اقتصادی 52

2-2-3-10) تاثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار مصرف کننده 53

 

بخش دوم:پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری 68

فهرست منابع و مآخذ: 81

منابع لاتین: 87

 

 

  • زمینه های رشد حسادت و ریشه های آن از منظر دین، اخلاق و تربیت

    زمینه های رشد حسادت و ریشه های آن از منظر دین، اخلاق و تربیت کلمات کلیدی : پایان نامه حسادت ریشه های تربیتی حسادت ریشه های تربیتی حسادت تحقیق در مورد حسادت کودکان تحقیق کامل در مورد حسادت مقاله در…

  • پروپوزال رابطه بین شبکه های اجتماعی مجازی و هویت جمعی

    پروپوزال رابطه بین شبکه های اجتماعی مجازی و هویت جمعی کلمات کلیدی : پروپوزال شبکه های اجتماعی مجازی مفهوم شبکه های اجتماعی مجازی نقش شبکه های اجتماعی مجازی نظریه های شبکه های اجتماعی مجازی آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی…

  • روشهای برخورد امام على (ع)و پیامبر(ص) با مخالفان

    روشهای برخورد امام على (ع)و پیامبر(ص) با مخالفان پیامبر(ص) امام على (ع) هدایت الهى رحمت پایه و اساس هدایت الهى دانلود روشهای برخورد امام على (ع)و پیامبر(ص) با مخالفان سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی ریسک

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی ریسک کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ریسک مبانی نظری ریسک پیشینه تحقیق ریسک پیشینه داخلی ریسک پیشینه خارجی ریسک پیشینه پژوهش ریسک پیشینه نظری ریسک ادبیات نظری ریسک چارچوب نظری ریسک رفتن به…

  • پاورپوینت با موضوع مدیریت بر سود مناسب درس تئوری حسابداری (از فصل 11کتاب اسکات)

    پاورپوینت با موضوع مدیریت بر سود مناسب درس تئوری حسابداری (از فصل 11کتاب اسکات) مدیریت بر سود تئوری حسابداری اسکات رفتن به سایت اصلی  پاورپوینت برای درس تئوری حسابداری با موضوع مدیریت بر سود (منبع فصل 11کتاب آقای اسکات) به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فن بازار 94 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فن بازار 94 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فن بازار ادبیات نظری فن بازار چارچوب نظری فن بازار فصل دوم پایان نامه فن بازار دانلود مبانی نظری فن بازار پیشینه فن بازار پیشینه تحقیق…

  • بررسی مدیریت رسانه و مدیریت برنامه در صدا و سیما

    بررسی مدیریت رسانه و مدیریت برنامه در صدا و سیما مفهوم مدیریت رسانه تعریف مدیریت رسانه چهار وظیفه مدیریت برنامه در رسانه تعریف مدیریت برنامه روش کار در مدیریت برنامه مدیریت روابط کارکنان سازمان صدا و سیما اهمیت مدیریت نیروی…

  • استقرار کایزن عملیاتی در یک شرکت تولیدی

    استقرار کایزن عملیاتی در یک شرکت تولیدی کایزن کایزن عملیاتی سیستم‌های بهبود اجرای کایزن عملیاتی در یک شرکت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مدیریت…

  • معماری بنا قوام دوله

    معماری بنا قوام دوله معماری سنتی تاریخچه بنا قوام دوله معماری بنا قوام دوله سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق معماری رفتن…

  • پاورپوینت اهداف حسابرسی (فصل ششم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه)

    پاورپوینت اهداف حسابرسی (فصل ششم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه) پاورپوینت اهداف حسابرسی (فصل ششم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه) پاورپوینت فصل ششم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه با عنوان اهداف حسابرسی پاورپوینت اهداف حسابرسی پاورپوینت فصل…

  • بررسی ارزیابی عملکرد و رتبه بندی صنعت بیمه

    بررسی ارزیابی عملکرد و رتبه بندی صنعت بیمه رتبه بندی در صنعت بیمه ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه ارزیابی عملکرد صنعت بیمه شاخص های ارزیابی عملکرد بیمه معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت بیمه ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه مروری بر روش های…

  •  پرسشنامه باورهای فراشناختی نوجوانان (MCQ-30)

     پرسشنامه باورهای فراشناختی نوجوانان (MCQ-30) کلمات کلیدی : پرسشنامه باورهای فراشناختی پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون آزمون فراشناخت 30 سوالی پرسشنامه فراشناختی mcq 30 فارسی پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (-۳۰mcq) پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز دانلود پرسشنامه باورهای فراشناختی دانلود پرسشنامه…

  • مقاله ترجمه شده با عنوان رابطه سرعت برشی,درجه حرارت ،روابط کاهندگی و ویسکوزیته در قسمت کم عمق از گوشته

    مقاله ترجمه شده با عنوان رابطه سرعت برشی,درجه حرارت ،روابط کاهندگی و ویسکوزیته در قسمت کم عمق از گوشته مقاله ترجمه شده با عنوان رابطه سرعت برشیدرجه حرارت ،روابط کاهندگی و ویسکوزیته در قسمت کم عمق از گوشته فروشگاه ساز…

  • مسیریابی در شبکه های WSN

    مسیریابی در شبکه های WSN مسیریابی در شبکه‌ شبکه های حسگر بیسیم مسیریابی در شبکه‌های حسگر بیسیم مسیریابی در شبکه های WSN دانلود مقالات رشته کامپیوتر دانلود مقالات کامپیوتر رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته کامپیوتر مسیریابی در شبکه…

  • عملکرد کارکنان و عوامل موثر بر آن

    عملکرد کارکنان و عوامل موثر بر آن کلمات کلیدی : مدل های ارزیابی عملکرد عوامل موثر عملکرد کارکنان فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان روش های ارزیابی عملکرد کارکنان دیدگاه های مختلف اندازه گیری عملکرد  پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان رفتن به…

  • جغرافیا شهرستان ساوجبلاغ

    جغرافیا شهرستان ساوجبلاغ توسعه شهری شهرستان ساوجبلاغ وضعیت توپوگرافی شهرستان ساوجبلاغ موقعیت جغرافیایی شهرستان ساوجبلاغ تقسیمات سیاسی شهرستان ساوجبلاغ دانلود جغرافیا شهرستان ساوجبلاغ شناخت و برسی علل پیدایش روستا تعریف محدوده قانونی روستا سیستم همکاری در فروش فایل انجام پایان…

  • پاورپوینت فرآیند در مهندسی نرم افزار

    پاورپوینت فرآیند در مهندسی نرم افزار دانلود رایگان پاورپوینت فرآیند در مهندسی نرم افزار پاورپوینت فرآیند در مهندسی نرم افزار فرآیند در مهندسی نرم افزار تعریف فرآیند مهندسی نرم افزار فرآیند، شیوه ها و ابزارها یک دید کلی از مهندسی…

  • تاثیر اندازه فر بر قدرت و ضعف قهرمانان در شاهنامه فردوسی

    تاثیر اندازه فر بر قدرت و ضعف قهرمانان در شاهنامه فردوسی فرّ فره ّ ایزدی خوره زرتشت شاه پهلوان اوستا معنی فر شاهنامه فردوسی تاثیر اندازه فر بر قدرت و ضعف قهرمانان دانلود مقاله ادبیات دانلود مقاله ترجمه شده ادبیات…

  • بررسی انواع مواد مخدر و متغیرهای علت شناختی سوء مصرف مواد

    بررسی انواع مواد مخدر و متغیرهای علت شناختی سوء مصرف مواد کلمات کلیدی : نظریه های اعتیاد به مواد مخدر نظریه های روانشناسی اعتیاد نظریه های روانشناختی اعتیاد نظریه های جامعه شناسی اعتیاد نظریه های سبب شناسی اعتیاد عوامل موثر…

  • ارزشیابی عملکرد کارکنان با تاثیرپذیری از اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی

    ارزشیابی عملکرد کارکنان با تاثیرپذیری از اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی ارزشیابی عملكرد كاركنان ارزشیابی عملکرد کارکنان با تاثیرپذیری از اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی نقش اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی در ارزشیابی عملکرد کارکنان اجرای روش…

  • حل و فصل دعاوی سرمایه گذاری از طریق داوری ایکسید و ضرورت الحاق ایران

    حل و فصل دعاوی سرمایه گذاری از طریق داوری ایکسید و ضرورت الحاق ایران مرکز داوری ایکسید نظام داوری ایکسید مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری حل و فصل دعاوی سرمایه گذاری حل و فصل اختلافات بین…

  • پرسشنامه سلامت روان scl90 با تفسیر و نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه سلامت روان scl90 با تفسیر و نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه سلامت روان scl90 پرسشنامه تست scl90 دانلود پرسشنامه سلامت روان scl 90 نمره دهی پرسشنامه scl90 نمونه تفسیر آزمون scl90 روش نمره گذاری پرسشنامه…

  • گزارش کارآموزی رشته نقشه کشی عمومی با عنوان تراشکاری و فرزکاری

    گزارش کارآموزی رشته نقشه کشی عمومی با عنوان تراشکاری و فرزکاری فرزکاری تراشکاری جوشکاری هوابرش دانلود گزارش کارآموزی رشته نقشه کشی عمومی با عنوان تراشکاری و فرزکاری گزارش کارآموزی رشته نقشه کشی عمومی خرید گزارش کارآموزی رشته نقشه کشی عمومی…

  • ضایعات و زباله های شهری و مدیریت و بازیافت آنها (آپدیت شده)

    ضایعات و زباله های شهری و مدیریت و بازیافت آنها (آپدیت شده) سوزاندن زباله جمع آوری زباله مفهوم دفع زباله مدیریت منابع ضایعات شهری محاسن و معایب سوزاندن زباله ضایعات و زباله های شهری و مدیریت و بازیافت آنها دانلود…

  • دانلود پرسشنامه خودکارآمدی عمومی gses شرر و همکاران doc

    دانلود پرسشنامه خودکارآمدی عمومی gses شرر و همکاران doc کلمات کلیدی : پرسشنامه خودکارآمدی پرسشنامه خودکارآمدی عمومی پرسشنامه خودکارآمدی شرر (gses) دانلود پرسشنامه خودکارآمدی شرر پرسشنامه خودكارآمدي عمومي شرر doc پرسشنامه خودکارآمدی عمومی ses شرر و همکاران رفتن به سایت…