مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری

مبانی نظری رضایت مشتری
پیشینه تحقیق رضایت مشتری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری
پیشینه پژوهش رضایت مشتری
ادبیات نظری تحقیق رضایت مشتری
دانلود مبانی نظری رضایت مشتری
دانلود پیشینه تحقیق رضایت مشتری
فصل دوم پایان نامه رضایت مشتری

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری

 

 

 

 

 

 

مقدمه مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری

امروزه شاهد تجارب متفاوتی از راه خدمات در زندگی روزمره هستیم. از شاخص های سنجش میزان برتری سازمان ها نسبت به هم، کارکنان شاغل در آن سازمان ها است که میزان وفاداری و تعهد آن ها باعث می شود وظایف محوله را با کیفیت بالاتری به انجام رسانند. این امر موجب افزایش عملکرد، بهره وری و اثربخشی سازمان می شود. برعکس،افراد بی تفاوت یا بی مسئولیت در برابر اعمال محوله سازمان این رفتار را به همکاران منتقل می کنند و باعث کاهش عملکرد افراد و تنزل سازمان از نظر کمی و کیفی می شوند. 

 

در دهه 1990 رضایت مشتریان، تاثیر قابل توجهی بر تفکر مدیریتی داشت. در حقیقت تشخیص درک، رویارویی و پیش بینی نیازهای مشتری منابع مهم بقاومزیت رقابتی برای یک شرکتی هستند که اثر قاطع بر مجموعه اولویتها و فعالیتهای شرکت دارد. در دنیای امروز صنایع خدماتی بخش عمده ای از بازارها را در بسیاری از كشورهای جهان به خود اختصاص داده اند. بنابراین گسترش روز افزون تعداد مشاغل خدماتی در كنار افزایش میزان اهمیت این گونه صنایع در تولید ناخالص ملی كشورهای مختلف، موضوع عرضه خدماتی بی عیب و نقص و با كیفیت برتر را به مسأله ای در خور توجه فراوان كرده نموده است(شاهین و ابوالحسنی به نقل از شفیعی،2006). 

 

تا چند سال اخیر صنعت بیمه كشورمان تحت سلطه كامل بخش دولتی بوده است وشركت های بیمه در محیط غیررقابتی و با ثبات فعالیت می كردند و لزومی برای توجه به كیفیت خدمات نمی دیدند اما در سال های اخیر ظهور شرك تهای بیمه خصوصی فضای صنعت بیمه را دگرگون كرده است و رقابت در این بخش به شدت افزایش یافته است. هم چنین درصد افرادی كه در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند نسبت به سایر بخشها در حال افزایش است. كیفیت خدمات در این بخش ها به خصوص در صنعت بیمه به میزان زیادی به عملكرد كاركنان بستگی دارد. بنابراین سازمان های خدماتی و به طور اخص صنعت بیمه متوجه این موضوع شده اند كه به منظور حفظ مشتریان خود و كسب مزیت رقابتی، یكی از موضوعات مهم و كلیدی كه بایدهمواره مد نظر قرار دهند، بهبود كیفیت خدمات خود است(کندامپیولی و منگیوس ،2004،ص178).

 

 

 

2-1) رضایت مشتری        

بازار اقتصاد جهانی، هیچ‌گاه به این اندازه رقابتی نبوده است. در سراسر دنیا، سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری تلاش می‌كنند تا از طریق نیل به مزایای منحصر به فرد، نسبت به سایر رقبا به موقعیتی ممتاز دست یابند. از سوی دیگر، اغلب مشتریان هنگام خرید كالا و خدمات مورد نیاز، از امكان گزینه‌های متعددی برخوردار هستند. به همین دلیل آنان ورای مشخصات ظاهری و ویژگی‌های فیزیكی یك محصول سایر شاخص‌های كیفی را مدنظر قرار می‌دهند(غفاری آشتیانی، 1387،ص42).

مشتریان در جستجوی سرنخ‌هایی هستند كه آنان را برای شناسایی بهترین تأمین  كننده یاری نماید. در این راستا آنان علاوه بر بررسی عملكرد داخلی، هرگونه مدرك و شواهد خارجی كه نشانه برقراری اصل تمركز بر كیفیت در سازمان عرضه كننده می‌باشد را مورد توجه قرار می‌دهند. اندازه گیری رضایت مشتری از جمله اقدامات داخلی محسوب می شود كه نمود جهت‌گیری سازمان به سمت كیفیت می‌باشد(كاوسی و سقایی، 1384،23).

 

برای موفقیت در بازار پیچیده و رقابتی امروز، محققان معتقدند كه رضایت مشتری یك عامل كلیدی و مهم است(اندیوبیسی و واه ،2005،ص65). رضایت مشتری از ارزش قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، چرا كه از داده های مرتبط با مصرف اقتباس شده(در مقابل تولید) و همچنین به عنوان یك شاخص راهنما برای سودآوری آینده مطرح است. رضایت مشتری راهنمایی برای دستیابی به وفاداری بیشتر مشتری است. رضایت مشتری از طریق ارتقاء وفاداری، درآمدهای آتی را تضمین كرده، هزینه‌های معاملات آینده را كاهش داده، موجب كاهش كشش قیمتی شده و از كاسته شدن مشتریان سازمان به هنگام بروز لغزش‌های احتمالی در كیفیت جلوگیری می‌كند. همچنین توصیه های دهان به دهان حاصل از مشتریان راضی، هزینه‌های جذب مشتریان جدید را كاسته و شهرت سازمان را ارتقاء می‌بخشد. در نقطه مقابل، نارضایتی مشتریان اثراتی معكوس بر جای می‌گذارد. بنابراین می‌توان مشتریان راضی را یك دارایی ارزشمند برای سازمان به شمار آورد(اندرسون و فومل ،2000،ص871).

 

طی ده سال اخیر انواع مختلف سازمان‌ها، چه بزرگ و چه كوچك، پی به اهمیت رضایت مشتری برده و دریافته‌اند كه ارتباط شدیدی بین رضایت مشتری، حفظ مشتری و سودآوری سازمان وجود دارد. برای بسیاری از سازمان‌های فعال در بخش عمومی، رضایت مشتری خود معیاری برای موفقیت است. بنابراین رضایت مشتری به هدف عملیاتی بسیاری از سازمان‌ها تبدیل شده است(هیل، 1385،ص24).

 

سازمان‌های متعالی، پاسخ‌گوی نیازها و انتظارات مشتریان خود می‌باشند. این قبیل سازمان‌ها فعالیت‌های رقبای خود را تحت نظر قرار می‌دهند و مزایای رقابتی آنها را شناسایی می‌نمایند. سازمان‌های مذكور، به طور مؤثری به پیش بینی نیازها و انتظارات آتی مشتریان خود می‌پردازند تا این نیازها و انتظارات را برآورده سازند و در صورت امكان از آنها پیشی گیرند. این سازمان‌ها، در برابر نقاط ضعف خود به سرعت و به گونه‌ای اثربخش واكنش نشان می‌دهند. آنها روابطی متعالی را با تمام مشتریان خود ایجاد و حفظ می‌كنند. اگر سازمان‌ها را در مسیر تعالی در سه گروه سازمان‌های در آغاز راه تعالی، سازمان‌های در میانه راه تعالی و سازمان‌های بالغ و متعالی تقسیم بندی كنیم، می‌توان گفت كه سازمان‌های در آغاز راه، میزان رضایت مشتریان خود را ارزیابی كرده‌اند، سازمان‌های در میانه راه، موفق شده‌اند ارتباط بین اهداف میان مدت و كوتاه مدت خود را با نیازها و انتظارات مشتری برقرار نمایند و سازمان‌های بالغ، محرك‌های كسب و كار برای جلب رضایت مشتریان و موارد مرتبط با وفاداری مشتریان را درك و اندازه گیری نموده‌اند و بر مبنای آن عمل می‌كنند(غفاری آشتیانی، 1387،ص36).

 

تغییرات سریع و محیط رقابتی فزاینده كنونی، بانک‌ها را وادار ساخته تا دیدگاه خود را به سوی رضایت مشتری معطوف سازند، چرا كه با افزایش رضایت مندی مشتری، پیامدهای رفتاری از قبیل تعهد، قصد ماندن و وفاداری مشتری، خلق پیوندهای متقابل و سودمند میان ارائه دهندگان و كاربران خدمت، توان پذیرش نقص ها و لغزش‌های احتمالی خدمت و همچنین توصیه های دهان به دهان مثبت مشتریان را در پی خواهد داشت(آراسلی و همکاران ،2005،52).

 

از این فرضیه كه رضایت مشتری یك متغیر مهم ارزیابی و كنترل مدیریت بازاریابی بانك است، حمایت گسترده ای به عمل آمده است(موتینهو و اسمیت ،2000،127). بانكداری از جمله صنایعی است كه در آن رضایت مشتری توجه بسیاری از محققان را به خود جلب كرده است. رضایت مشتری به قدری اهمیت یافته كه برخی بانک‌ها از آن به عنوان یك عنصر اساسی در استراتژی بازاریابی خود یاد كرده‌اند(غفاری آشتیانی، 1387،41).

 

حفظ و نگهداری مشتری موضوع مورد علاقه بسیاری از بانک‌ها است. به عنوان مثال، بانك للویدز در انگلیس، طی تحقیقاتی درصدد برآمد تا فرآیندی كه منجر به رضایت مندی مشتری شده و عوامل تعیین كننده نارضایتی مشتریان را شناسایی كند. یافته‌های این تحقیق به بانك كمك كرد تا فرآیند جدید نگهداری مشتریان را طراحی و به مرحله اجرا درآورد. به مانند بانك للویدز، بانك میدل بری  در آمریکا یك برنامه كیفیت خدمات مبتنی بر حفظ و نگهداری مشتریان از طریق كیفیت خدمات را توسعه بخشید. به گونه مشابه‌ای بانك رویال  در اسكاتلند از رضایت مندی مشتری در طراحی چشم انداز آینده بانك استفاده كرد. این بانك علاقه مندی خود به رفتارهای سودآور مشتری كه در اصطلاح سه‌آر  نامید را ابراز كرد. این رفتارها عبارت بودند از : (متاوا و المساوی ،1998،300).

 

1. ماندگاری در بانك

2. معرفی بانك به دوستان

3. خرید دوباره(مجدد) از بانك.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری

فهرست مطالب

2-1) رضایت مشتری 5

2-1-1) تعاریف رضایت مشتری 8

2-1-2) رضایت كاركردی و رضایت روانی 13

2-1-3) مزایای رضایت مشتری 14

2-1-4) ارتباط رضایت و وفاداری مشتری 16

2-2)اهمیت رضایت مشتری 20

2-3) اندازه گیری رضایت مشتری 21

2-4) روش های اندازه گیری رضایت مشتری 26

2-4-1) شاخص های رضایت مشتری در سطح بین المللی 27

2-4-1-1) مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا 27

2-4-1-2)مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا 29

2-4-1-3)شاخص ملی رضایت مشتری سوئیس 30

2-4-1-4)مدل شاخص ملی رضایت مشتری در مالزی 32

2-4-1-5)مدل شاخص رضایت مشتری در هنگ کنگ 33

2-5) هداف و مزایای تدوین شاخص رضایت مشتری 34

پیشینه تحقیق رضایت مشتری

منابع

 

 

 

 

 

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلالات اضطرابی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلالات اضطرابی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات اضطرابی مبانی نظری اختلالات اضطرابی پیشینه تحقیق اختلالات اضطرابی پیشینه داخلی اختلالات اضطرابی پیشینه خارجی اختلالات اضطرابی پیشینه پژوهش اختلالات اضطرابی پیشینه نظری…

  • دانلودکار آموزی کارخانه پشم گزارش

    دانلودکار آموزی کارخانه پشم گزارش کلمات کلیدی : دانلودکار آموزی کارخانه پشم گزارش رفتن به سایت اصلی نام فایل : کار آموزی کارخانه پشم گزارش فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 42 حجم : 2 مگابایت مقدمه احداث كارخانه پشم…

  • عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه

    عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ایران عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه پایان نامه در مورد بزهکاری اطفال عوامل بزهکاری اطفال و…

  • تحلیل دینامیکی غیرخطی برآورد لرزه ای تعیین نقصهای سازه های CBF

    تحلیل دینامیکی غیرخطی برآورد لرزه ای تعیین نقصهای سازه های CBF پایان نامه مهاربندهای همگرا پایان نامه بادبندهای همگرا تعیین نقصهای مهاربندهای همگرا برآورد لرزه ای مهاربندهای همگرا رفتار و عملکرد مهاربندهای همگرا دانلود پایان نامه تحلیل دینامیکی غیرخطی سازه…

  • شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه

    شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه شاهنامه فردوسی شغاد رستم عقده ی حقارت شخصیت شناسی دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه علل احساس حقارت شغاد در برابر رستم دانلود مقالات ارشد زبان و…

  • پروپوزال مقایسه تطبیقی الگوهای ناب و چابک در زنجیره تامین

    پروپوزال مقایسه تطبیقی الگوهای ناب و چابک در زنجیره تامین کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره تامین چابک ویژگی های زنجیره تامین در الگوهای ناب ویژگی های زنجیره تامین…

  • نظریات مرتبط با سلامت روانی و عوامل موثر در آن

    نظریات مرتبط با سلامت روانی و عوامل موثر در آن کلمات کلیدی : تحقیق سلامت روانی پایان نامه سلامت روانی متغیرهای سلامت روان فاکتورهای سلامت روان نظريه هاي سلامت رواني نظریه های سلامت روان نظریه های بهداشت روانی عوامل موثر…

  • پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی

    پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون pdf دانلود پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون 2000 پرسشنامه فرهنگ سازمانی مدل دنیسون تحلیل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت…

  • پرسشنامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط

    پرسشنامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط یادگیری سازمانی پویایی محیطی عملکرد سازمانی پرسشنامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه…

  • پرسشنامه ارزیابی نگرش دانشجویان بومی در برابر غیر بومی ها و اثرات آن بر میزان اعتماد اجتماعی در دانشگاه

    پرسشنامه ارزیابی نگرش دانشجویان بومی در برابر غیر بومی ها و اثرات آن بر میزان اعتماد اجتماعی در دانشگاه نگرش دانشجویان اعتماد اجتماعی مهاجرت دانشجویان غیر بومی ابعاد اعتماد اجتماعی اعتماد اجتماعی بین دانشجویان بومى و غیربومى ارزیابی نگرش دانشجویان…

  • انقلاب اسلامی و نهضت مشروطیت

    انقلاب اسلامی و نهضت مشروطیت نهضت مشروطیت انقلاب اسلامی ایران دانلود مقاله انقلاب اسلامی و نهضت مشروطیت بررسی شرایط اجتماعی سیاسی ایران و جهان در دوران منتهی به مشروطیت بررسی نقش اقشار مختلف در جریان منتهی به مشروطیت تفاوتهای ماهوی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش 27 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش 27 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری نگرش ادبیات نظری نگرش چارچوب نظری نگرش فصل دوم پایان نامه نگرش دانلود مبانی نظری نگرش پیشینه نگرش پیشینه تحقیق نگرش پیشینه داخلی نگرش پیشینه خارجی نگرش…

  • دانلود مقاله شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی در شركت صنایع تجهیزاتی نفت

    دانلود مقاله شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی در شركت صنایع تجهیزاتی نفت سامانه اطلاعاتی سامانه اطلاعاتی اجرایی پیاده سازی سیستمهای اطلاعاتی اجرایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی شناسایی عوامل…

  • ارکان حقوقی و فقهی سرقت و بازشناسی آن از مفاهیم مشابه

    ارکان حقوقی و فقهی سرقت و بازشناسی آن از مفاهیم مشابه ارکان جرم سرقت ارکان حقوقی جرم سرقت ارکان فقهی جرم سرقت سرقت در فقه اهل سنت سرقت در فقه امامیه مفاهیم مشابه سرقت پایان نامه سرقت دانلود پایان نامه…

  • اشتغال زنان و تاثیر آن بر روابط خانواده

    اشتغال زنان و تاثیر آن بر روابط خانواده اشتغال زنان اشتغال زنان در ایران تغییر نقش اجتماعی زنان پیامدهای اشتغال زنان بر خانواده دانلود مقاله تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده دانلود مقاله اشتغال زنان اشتغال زنان و تاثیر آن…

  • انتخاب پورتفولیو و مفاهیم مربوط به آن

    انتخاب پورتفولیو و مفاهیم مربوط به آن انتخاب پرتفولیو مسئله انتخاب پرتفولیو انتخاب پرتفولیو پروژه مسئله انتخاب پرتفولیو نحوه انتخاب پرتفوی بهینه رابطه بین مدیریت طرح و مدیریت پروژه روشها و تکنیک های انتخاب مجموعه پروژه تحقیق انتخاب پرتفولیو تحقیق…

  • پاورپوینت بررسی اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان

    پاورپوینت بررسی اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان پاورپوینت بررسی اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان طراحی فضای داخلی بیمارستان بررسی طراحی فضای داخلی بیمارستان تحقیق اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان فضای داخلی بیمارستان رفتن به سایت…

  • پاورپوینت فصل دهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع سيستم بازاريابي و انواع مدلهاي بازاريابي

    پاورپوینت فصل دهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع سيستم بازاريابي و انواع مدلهاي بازاريابي پاورپوینت فصل دهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع سيستم بازاريابي و انواع مدلهاي بازاريابي پاورپوینت فصل…

  • پرسشنامه بررسی اثر بخشی ترغیب سلسله مراتبی برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی برای افزایش فروش

    پرسشنامه بررسی اثر بخشی ترغیب سلسله مراتبی برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی برای افزایش فروش پرسشنامه برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی پرسشنامه افزایش فروش پرسشنامه افزایش فروش با برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی پرسشنامه اثر بخشی ترغیب سلسله مراتبی برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی…

  • مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی

    مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی بودجه ریزی عملیاتی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه امکان سنجی طراحی بودجه ریزی عملیاتی امکان سنجی استقرار بودجه ریزی عملیاتی امکان سنجی پیاده سازی بودجه ریزی…

  • ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول

    ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق راه حلهای موفق برای وصول مطالبات بانکی مطالبات معوق بانکی علل ایجاد مطالبات معوق بانکی مطالبات معوق…

  • پاورپوینت طراحی سیستم های اطلاعاتی و روشهای مستند سازی

    پاورپوینت طراحی سیستم های اطلاعاتی و روشهای مستند سازی پاورپوینت طراحی سیستم های اطلاعاتی و روشهای مستند سازی طراحی سیستم های اطلاعاتی حسابداری پاورپوینت روشهای مستند سازی ابزارهای متداول مستند سازی گردش عملیات سیستم رایانه ای نمودار گردش عملیات سیستم…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی مبانی نظری مدل تعالی سازمانی پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی پیشینه پژوهش مدل تعالی سازمانی پیشینه داخلی پژوهش مدل تعالی سازمانی پیشینه خارجی پژوهش مدل تعالی سازمانی مبانی نظری در مورد مدل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت معنوی 43 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت معنوی 43 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سلامت معنوی مبانی نظری سلامت معنوی پیشینه تحقیق سلامت معنوی پیشینه داخلی سلامت معنوی پیشینه خارجی سلامت معنوی پیشینه پژوهش سلامت معنوی پیشینه نظری…

  • اثرات داروها بر روی‌ وضعیت‌ تغدیه‌ای‌ افراد

    اثرات داروها بر روی‌ وضعیت‌ تغدیه‌ای‌ افراد اثرات داروها بر روی‌ وضعیت‌ تغدیه‌ای‌ افراد تداخل‌ بین‌ دارو و مواد غذایی‌ اثرات داروها بر روی‌ دریافت‌ مواد غذایی‌ اثرات داروها بر روی‌ جذب‌ مواد مغذی‌ اثرات داروها بر روی‌ متابولیسم‌ مواد…