مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده

مبانی نظری سازمان یادگیرنده
پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده
پیشینه پژوهش سازمان یادگیرنده
پیشینه داخلی سازمان یادگیرنده
پیشینه خارجی سازمان یادگیرنده
مبانی نظری در مورد سازمان یادگیرنده
پیشینه تحقیق در مورد سازمان یادگیرنده
چارچوب نظری سازمان یادگیرنده
ادبیات نظری سازمان یادگیرنده
فصل دوم پایان نامه سازمان یادگیرنده

رفتن به سایت اصلی

هدف از این نوشتار بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده می باشد که در ابتدا مبانی نظری سازمان یادگیرنده بصورت کامل و جامع تشریح می شود و در قسمت پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده به پیشینه داخلی سازمان یادگیرنده و پیشینه خارجی سازمان یادگیرنده می پردازیم.

 

 

سازمانهای یادگیرنده پدیده‌هایی هستند که با شروع دهه‌ی ٩٠ میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن این سازمان‌ها، شرایط، نظریه‌ها و تغییروتحول درمحیط‌های سازمانی قبل از دهه‌ی مذکور بوده است. به گونه‌ای که تمام سازمانها تلاش گسترده‌ای را برای بقاء خود آغازکرده بودند و برای آنکه بتوانند خود را با محیط پرتلاطم اطراف حفظ کنند، می‌بایست از قابلیتهای غیرپویا خارج وبه سازمان یادگیرنده متحول شوند. به بیان سنج سازمان‌هایی که درآن افراد به  طورمستمردرحال توسعه ظرفیت خود برای تحصیل نتایجی هستند که به واقع طالب آنند. محلی که الگوهای تازه‌ی فکرکردن پرورش می‌یابند، مکانی که خواسته‌ها وتمایلات گروهی محقق می‌شود و بالاخره مجموعه‌ای که در آن افراد پیوسته می‌آموزند که چگونه با یکدیگریاد بگیرند، سازمان یادگیرنده می‌باشد. (١٣٨٠، ص ١٠)

 

 

سازمان یادگیرنده یعنی سازمانی که ظرفیت آن را دارد که از تجربیات خود و دیگر افراد درس بیاموزد و آموزش ببیند و براساس شناختی که از این راه حاصل می‌کند، روشهای کار، عالیت و ارکردهای خود را اصلاح کند و غییردهد. (پرداختچی، ١٣٨٣، ص ٤٩)دفت معتقد است که سازمان یادگیرنده نوعی نگرش یا فلسفه درباره‌ی چیزی است که سازمان بدان شکل است و نگرش نقشی است که اعضای سازمان ایفا می‌کند. (١٣٨٦، ص ٥٩٦)

 

الوانی سازمانهای یادگیرنده را سازمانهای دانش آفرین می‌نامد. او بیان می‌دارد: سازمانهایی که درآنها خلق دانش و آگاهیهای جدید، ابداعات واختراعات و ابتکارات یک کارتخصصی و اختصاصی نیست. بلکه نوعی رفتارهمگانی است. روشی که تمامی اعضای سازمان بدان عمل می‌کنند. به عبارت دیگرسازمان دانش آفرین سازمانی است که هرفردی در آن، انسانی خلاق ودانش آفرین می‌باشد. دراین سازمان تفکر، بحث‌های جمعی، کشف نظرات و افکار نو تشویق می‌شوند و نوآوران پرورش می‌یابند. (١٣٨٢، ص ٣٢٦) 

 

 

 

سازمان یادگیرنده سازمانی است که درآن مشارکت تمامی کارکنان در فرایند تغییردائمی به سوی ارزش‌ها و اصول مشترک وجود دارد. اینگونه سازمان‌ها فرصت‌های یادگیری دائمی را فراهم می‌آورند، ازیادگیری برای دستیابی به اهداف استفاده می‌کنند، عملکرد فردی را به عملکرد سازمانی پیوند می‌زنند، پرسش‌گری وگفتگورا تقویت می‌کنند وافراد را جهت به اشتراک گذاشتن نظرات وخطرپذیری آزاد می‌گذارند.  فلسفه‌ی سازمان یادگیرنده، یادگیری دائم سازمان با توجه به  شتاب تغییرات محیط، درجهت ماندگاری وبقای سازمان است. (فقیهی ونجف بیگی، ١٣٨٤، ص ٨٣)

 

 

زمانی می‌توان ادعا کرد سازمانی یادگیرنده است که  بتواند ازطریق فرایند ارتباط، دامنه‌ی رفتارهای بالقوه اش را تغییرداده وبهبود بخشد. سازمانها زمانی یادگیرنده و دانش آفرینند که استنباطاتی را ازتاریخ وتجربیات خود به دست آورده و آنها را به صورت کاربردی راهنمای رفتارهایشان قراردهند. (الوانی، ١٣٨٢، ص ٣٢٨) سازمان یادگیرنده سازمانی است که افراد آن با قدرت وبه صورت جمعی یاد می‌گیرند و دائماً خویش را به نحوی تغییرمی دهند که باهدف موفقیت مجموعه‌ی سازمانی اطلاعات را به شیوه‌ای بهترجمع آوری، مدیریت واستفاده کنند. (مارکوارت، ١٣٨٥، ص ٢٨)دریو و اسمیت سازمان یادگیرنده را سیستم اجتماعی که اعضای آن فرایند‌های مشترک آگاهانه را جهت حفظ وهمگام سازی مستمریادگیری فردی و جمعی آموخته‌اند تا عملکرد سیستم سازمانی را به گونه‌ای که برای تمامی ذینفعان باشد بهبود بخشد، تعریف کرده‌اند. (١٩٩٥، ص ٤) 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده پژوهش

فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه      13
بخش اول: سازمان 
تعریف سازمان      15
ماکس وبر      15 
استیفن رابینز      16
تعریف مفهومی      17
انواع سازمان      18
اتزیونی      20
مینتزبرگ      21
طبقه بندی سازمانها برمبنای تئوری وعمل      22
تئوری سازمان      22
استیفن رابینز     25
ریچارد دفت      27
ساختارسازمانی      28
ابعاد سازمانی      29 
انواع ساختارنظری سازمانی      30
انواع ساختارعملی سازمانی      31
سازمان‌های افقی      33
تیم‌های خودگردان      34
ساختارشبکه‌ای پویا      35
بخش دوم: یادگیری
تعریف یادگیری      38
نظریه‌های یادگیری      40
تفاوت بین یادگیری و آموزش      41
انواع سازمان ازنظر توجه به یادگبری وعمل      42
یادگیری سازمانی      44
ضرورت یادگیری سازمانی      45
انواع یادگیری سازمانی      46
الف- یادگیری تک حلقه‌ای، دوحلقه‌ای، سه حلقه‌ای      47
ب- ادگیری انطباقی، پیش گیرانه، عملی      49
ج- انواع یادگیری ازدیدگاه شاین      50
سطوح یادگیری سازمانی      51
فرایند یادگیری سازمانی      52
مهارت‌های یادگیری سازمانی      53
تفاوت یادگیری سازمانی وسازمان یادگیرنده      54
بخش سوم: سازمان یادگیرنده 
تعریف سازمان یادگیرنده      57
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه پیترسنج      58
سازمان یادگیرنده ازدیدگاه ریچارد دفت      67
سازمان یادگیرنده ازدیگاه مایکل مارکوارت      72
1- مدل سیستمی سازمان یادگیرنده      72
2- پروانه نمونه‌ی یک سازمان یادگیرنده      76
روند نبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده      77 
سازمان یادگیرنده‌ی زایشی وانطباقی       81
مولفه‌های استراتژیک سازمان یادگیرنده      83
اهداف سازمان یادگیرنده      85
تفاوت سازمان‌های سنتی با سازمان‌های یادگیرنده      85
بخش چهارم:

پیشینه داخلی سازمان یادگیرنده

پیشینه خارجی سازمان یادگیرنده

 

فهرست منابع       
منابع فارسی      
منابع انگلیسی      
 

 

فهرست جداول
جدول ٢-١: نوع‌شناسی روابط اطاعت      20
جدول ٢-٢: چهاردیدگاه استنلی و ون دو ون درباره‌ی تئوری سازمان      24
جدول ٢-٣: طبقه‌بندی تئوریهای سازمان براساس روند تاریخی شکل‌گیری آنها     25
جدول ٢-٤: ابعاد نظری تئوری سازمان      26
جدول ٢-٥: مقایسه‌ی الگوی سازمانی نوگرا و پسانوگرا      28
جدول ٢-٦: رابطه‌ی بین متغیرهای محتوایی و ساختار     31 
جدول ٢-٧: انواع ساختارسازمانی با توجه به متغیرهای ساختاری      31
جدول ٢-٨: ساختارسازمانی براساس نظریات مینتزبرگ و مقایسه‌ی آن با ابعاد ساختار     32
جدول ٢-٩: تفاوت یادگیری و آموزش      41 
جدول ٢-١٠: تفاوت ویژگی‌های یادگیری و آموزش      42
جدول ٢-١١: طبقه بندی انواع سازمان      43
جدول ٢-١٢: تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده      56
جدول ٢-١٣: ویژگیهای سازمان یادگیرنده‌ی زایشی و انطباقی      82
جدول ٢-١٤: تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان سنتی      87 
جدول ٢-١٥: ویژگیهای سازمان یادگیرنده به دست آمده از تحقیق زارعی متین      88
جدول ٣-١: حجم جامعه و نمونه‌ی مورد بررسی پژوهش      96

 

 

فهرست اشکال
شکل ٢-١: تعامل ابعاد محتوایی و ساختاری سازمان      30
شکل ٢-٢: ساختارشبکه‌ای پویا      36 
شکل 2-3: ارتباط بین یادگیری تک حلقه‌ای و دو حلقه‌ای      48
شکل ٢-4: یادگیری سه حلقه‌ای      49 
شکل ٢-5: اصول سازمان یادگیرنده ازدیدگاه سنج      59
شکل ٢-6: مدل سیستمی سازمان یادگیرنده      73
شکل ٢- 7: زیرسیستم یادگیری      73
شکل ٢-8: زیرسیستم سازمان      74
شکل ٢-9: زیرسیستم افراد      74
شکل ٢-10: زیرسیستم دانش      75
شکل ٢-١1: زیرسیستم فن آوری      75
شکل ٢-١2: مراحل تبدیل شدن سازمان یک سازمان یادگیرنده      78
شکل ٢-١3: الگوی ایجاد سازمان یادگیرنده      80 
شکل ٢-١4: مقایسه‌ی جریان یادگیری درسازمان یادگیرنده و سازمان سنتی       85

 

  • چگونگی و میزان تاثیر جهل بر وضعیت عقد و قصد متعاملین رابطه آنها

    چگونگی و میزان تاثیر جهل بر وضعیت عقد و قصد متعاملین رابطه آنها معامله غرری جهل در مورد معامله ابهام در مورد معامله مجهول بودن مورد معامله جهل نسبت به مورد معامله تاثیر جهل بر وضعیت عقد معامله تاثیر جهل…

  • مبانی نظری پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش

    مبانی نظری پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش مبانی نظری erp عوامل کلیدی موفقیت erp پیاده سازی موفق erp در سازمان مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمانی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی ERP عوامل حیاتی موفقیت…

  • دیوار برشی و ترمیم و تقویت سازه های بتنی بوسیله آن

    دیوار برشی و ترمیم و تقویت سازه های بتنی بوسیله آن بتن مسلح دانلود مقاله دیوار برشی دانلود مقاله تقویت سازه های بتنی دانلود مقالات مهندسی عمران دانلود مقالات عمران دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقاله ترمیم و تقویت سازه…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر نوجویی مصرف کننده بر ریسک ادراک شده و استفاده از بانکداری اینترنتی

    پرسشنامه بررسی تاثیر نوجویی مصرف کننده بر ریسک ادراک شده و استفاده از بانکداری اینترنتی پرسشنامه نوجویی در مصرف كنندگان دانلود پرسشنامه نوجویی در مصرف كنندگان پرسشنامه نوجویی در مصرف كننده پرسشنامه استاندارد نوجویی در مصرف كننده پرسشنامه استفاده از…

  • مدل های موجود در حوزه مطالعات اخلاق مدیریت

    مدل های موجود در حوزه مطالعات اخلاق مدیریت مدیریت رحمانی درقرآن پایان نامه اخلاق پایان نامه در مورد اخلاق مدل اخلاق کسب و کار کولینز مدل تصمیم‌گیری اخلاقی جونز مدل‌های مطالعات اخلاق مدیریت مديريت مبتني بر رشد از ديدگاه قرآن…

  • سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران در قرن 21

    سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران در قرن 21 دانلود پایان نامه انگلیسی کارشناسی ارشد علوم سیاسی سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران در قرن 21 سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران ایران آمریکا سیاست خارجی روابط…

  • پایان نامه کارشناسی رشته محیط زیست با عنوان عدم گسترش فضای سبز شهر تهران

    پایان نامه کارشناسی رشته محیط زیست با عنوان عدم گسترش فضای سبز شهر تهران فضای سبز شهری اثرات آلودگی محیط زیست محیط زیست انسانی فضای سبز شهر تهران عدم گسترش فضای سبز شهر تهران اهمیت فضای سبز در شهرسازی دانلود…

  • تحقیق مبانی حقوقی شرکتهای فراملی

    تحقیق مبانی حقوقی شرکتهای فراملی دانلود تحقیق مبانی حقوقی شرکتهای فراملی تاریخچه پیدایش شرکتهای فراملی ماهیت شرکتهای فراملی شخصیت حقوقی شرکتهای فراملی حقوق بین الملل سرمایه گذاری خارجی شرکتهای فراملی و تجارت آزاد شرکتهای فراملی و نظریه مسئولیت اجتماعی شرکتهای…

  • پاورپوینت بررسی اجزای سیستم یکپارچه بانکداری راستین در سود و زیان مشارکت

    پاورپوینت بررسی اجزای سیستم یکپارچه بانکداری راستین در سود و زیان مشارکت کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی اجزای سیستم یکپارچه بانکداری راستین در سود و زیان مشارکت اجزای بررسی اجزای سیستم یکپارچه بانکداری راستین در سود و زیان مشارکت مدل…

  • مبانی نظری بررسی عملکرد صندوق های سرمایه در بورس بر مبنا مولفه های متفاوت

    مبانی نظری بررسی عملکرد صندوق های سرمایه در بورس بر مبنا مولفه های متفاوت رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مبانی نظری رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری در بورس تهران مبانی نظری عملکرد صندوق…

  • پاورپوینت بررسی فناوری های قرن 21

    پاورپوینت بررسی فناوری های قرن 21 پاورپوینت بررسی فناوری های قرن 21 تحقیق بررسی فناوری های قرن 21 ویژگیهای فناوری های قرن 21 ، سریعتر، متصل شده و هوشمندتر نیمه هادی ها و صنایع الکترونیک تاثیرات تکامل صنعت الکترونیک سیستم…

  • بررسی فرآیند خط تولید و چیدمان کارخانه کاشی و سرامیک

    بررسی فرآیند خط تولید و چیدمان کارخانه کاشی و سرامیک کاشی و سرامیک تولید کاشی و سرامیک فرآیند تولید کاشی و سرامیک چیدمان کارخانه کاشی و سرامیک دانلود پایان نامه تولید کاشی و سرامیک بررسی فرآیند خط تولید و چیدمان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری اجتماعی 53 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری اجتماعی 53 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سازگاری اجتماعی مبانی نظری سازگاری اجتماعی پیشینه تحقیق سازگاری اجتماعی پیشینه داخلی سازگاری اجتماعی پیشینه خارجی سازگاری اجتماعی پیشینه پژوهش سازگاری اجتماعی پیشینه نظری…

  • پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی تولید ناب در شرکت ماشین سازی اراک

    پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی تولید ناب در شرکت ماشین سازی اراک پرسشنامه تولید ناب دانلود پرسشنامه تولید ناب پرسشنامه استاندارد تولید ناب دانلود پرسشنامه استاندارد تولید ناب پرسشنامه پیاده سازی تولید ناب پرسشنامه عوامل موثر…

  • مطالعه ساختار و نظام‌های مدیریت منابع انسانی شهرداری توکیو

    مطالعه ساختار و نظام‌های مدیریت منابع انسانی شهرداری توکیو منابع انسانی شهرداری توکیو ارزیابی عملکرد ساختار و نظامهای مدیریت مدیریت منابع انسانی ساختار مدیریت منابع انسانی شهرداری مطالعه ساختار و نظامهای مدیریت منابع انسانی شهرداری توکیو رفتن به سایت اصلی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس در ورزشکاران 76 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس در ورزشکاران 76 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری در مورد استرس مبانی نظری پایان نامه استرس مبانی نظری استرس در ورزشکاران پیشینه تحقیق استرس در ورزشکاران پیشینه داخلی استرس در ورزشکاران پیشینه خارجی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی شغلی 97 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی شغلی 97 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه طراحی شغلی مبانی نظری طراحی شغلی پیشینه تحقیق طراحی شغلی پیشینه داخلی طراحی شغلی پیشینه خارجی طراحی شغلی پیشینه پژوهش طراحی شغلی پیشینه نظری…

  • مشخصه های طبیعی و انسانی شهر ری

    مشخصه های طبیعی و انسانی شهر ری ویژگیهای طبیعی شهر ری ویژگیهای انسانی شهر ری عوامل طبیعی موثر در توسعه شهر ری پیشینه تاریخی شهر ری عوامل فرهنگی موثر در توسعه شهر ری ویژگیهای جمعیتی شهر ری ویژگیهای اقتصادی شهر…

  • پروپوزال بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی

    پروپوزال بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی مدیریت ریسک اعتباری شاخص های انتخاب متقاضیان معتبر تسهیلات اعتباری پروپوزال تاثیر ویژگی های فردی در باز پرداخت تسهیلات دریافتی رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک…

  • مبانی نظری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی و شرایط تحقق آن

    مبانی نظری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی و شرایط تحقق آن مبانی نظری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی بررسی نگاه کیفری مقنن در مواجهه با شخص حقوقی شرایط تحقق مسئولیت کیفری در اشخاص حقوقی پایان نامه مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی پیشینه مسئولیت…

  • پرسشنامه ارزیابی تاثیر مدیریت روابط عملکرد پروژه در شرکتهای صنعتی

    پرسشنامه ارزیابی تاثیر مدیریت روابط عملکرد پروژه در شرکتهای صنعتی پرسشنامه مدیریت پروژه پرسشنامه مدیریت روابط عملکرد پروژه پرسشنامه مدیریت روابط عملکرد پروژه در شرکتهای صنعتی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی اثر مدیریت روابط عملکرد پروژه در…

  • پایان نامه كارشناسی ارشد رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق با عنوان بررسی فقهی حقوقی حكم اجرای حدود

    پایان نامه كارشناسی ارشد رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق با عنوان بررسی فقهی حقوقی حكم اجرای حدود دانلود پایان نامه حدود دانلود پایان نامه حكم اجرای حدود فلسفه تشریع حدود اجرای حدود در عصرحضور و غیبت موانع اجرای…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق  اختلال هراس خاص 65 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق  اختلال هراس خاص 65 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال هراس خاص مبانی نظری اختلال هراس خاص پیشینه تحقیق اختلال هراس خاص پیشینه داخلی اختلال هراس خاص پیشینه خارجی اختلال هراس خاص…

  • خلاصه کتاب تدوین پایان نامه ، رساله ، طرح پژوهشی و مقاله دکتر طبیبی - نشر فردوس

    خلاصه کتاب تدوین پایان نامه ، رساله ، طرح پژوهشی و مقاله دکتر طبیبی - نشر فردوس خلاصه کتاب تدوین پایان نامه ، رساله طرح پژوهشی و مقاله دکتر سید جمال الدین طبیبی محمد رضا ملکی بهرام دلگشایی نشر فردوس…

  • خرید دین در معاملات بانکی

    خرید دین در معاملات بانکی خرید دین در فقه پایان نامه خرید دین خرید دین در حقوق بانکی ایران بررسی خرید دین در فقه امامیه خرید دین در بانکداری اسلامی خرید دین در نظام بانکی خرید دین در معاملات بانکی…