مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری 54 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری 54 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه سبک های فرزندپروری
مبانی نظری سبک های فرزندپروری
پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری
پیشینه داخلی سبک های فرزندپروری
پیشینه خارجی سبک های فرزندپروری
پیشینه پژوهش سبک های فرزندپروری
پیشینه نظری سبک های فرزندپروری
ادبیات نظری سبک های فرزندپروری
چارچوب نظری سبک های فرزندپروری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری سبک های فرزندپروری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق سبک های فرزندپروری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

تعریف سبک های فرزندپروری

   رابطه بین کودکان و والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان نظام یا شبکه ای دانست که در کنش متقابل با یکدیگر هستند. این نظام بطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق سبک ها و روش های مختلف فرزندپروری در کودکان تأثیر می گذارد، اکثر روانشناسان همچون بالبی[1] (1969)، فروید (1964) و مایز و پتیت[2] (1997)، صرف نظر از مکتبی که به آن معتقدند، کنش های متقابل میان والدین و فرزندان را اساس تحول عاطفی تلقی می کنند. ایشان سبک های فرزندپروری را اینگونه تعریف کرده اند: مجموعه ای از رفتارها که تعیین کنندۀ ارتباطات متقابل والد- فرزند در موقعیت های متفاوت و گسترده ای است و اینگونه فرض می شود که موجب ایجاد یک فضای تعامل گسترده می گردد».

 

 

   دارلینگ و استینبرگ[3] (1993) شیوه های فرزندپروری را این گونه تعریف کرده اند: «مجموعه ای از گرایش ها، اعمال و جلوه های غیرکلامی که ماهیت تعامل کودک و والدین را در تمامی موقعیت های گوناگون مشخص می کند و در سیر حیطۀ اقتدار منطقی، استبدادی و آزادگذار مطرح شده است». تعریفی دیگر از برک لورا[4] (1998) بدین شرح است: «ترکیب هایی از رفتارهای والدین  که در موقعیت های گسترده ای روی می دهد و جو فرزندپروری بادوامی را پدید می آورند». همچنین پژوهش های انجام شده بر پایه و نظریه بوم شناختی براون فنبرنر، نشان دهندۀ آن است که سبک های فرزندپروری، انعکاسی از پایگاه اقتصادی و بافت اجتماعی درون خانوادگی است. در این میان متغیر اقتصادی و اجتماعی و سطح درآمد خانواده دارای بیشترین تأثیر بوده است (به نقل از بایر[5]، 2011).

 

 

 

 

2-4- عوامل مؤثر بر سبک های فرزندپروری

2-4-1- طبقه اجتماعی و پرورشی کودک

   با در نظر آوردن تفاوت عظیمی که در موقعیت های زندگی افراد بی بضاعت و افراد مرّفه وجود دارد، جای تعجب است که اختلافات بیشتری در مورد ارزش ها و پرورش کودک وجود ندارد. همان تعداد معدودی را که وجود دارد می توان بر حسب بعدی از قدرت و خود فرمانی در مقابل درماندگی و فرمانبری از اوامر دیگران، در نظر آورد. والدین طبقه پایین بر احترام از اقتدار، تأکید بیشتری دارند در صورتی که والدین طبقه متوسط بر رشد و کنجکاوی، کنترل درونی، توانایی به تأخیر انداختن خوشی ها و کار به خاطر هدف های دور و حساسیت در روابط با دیگران تأکید می کنند. 

تفاوت بین طبقات اجتماعی مختلف از لحاظ فرزندپروری منعکس کننده تجربه اجتماعی والدین است. بزرگسالان طبقۀ کارگر غالباً دستورات را بدون چون و چرا انجام می دهند؛ رئیس آنان  معمولاً در مورد علت قواعد و ضروریات کار به ندرت با آنان حرف می زند. بنابراین، والدین طبقه پایین کمتر با ساختن و تغییر و اصلاح قوانین در جامعه سرو کار دارند و به همین دلیل قواعد و ساخت و قدرت بیش از منطق وجودی آن برای آنان مطرح است. والدین این طبقه معمولاً فرزندان خود را تحت کنترل دارند، اقتدارگر و مستبد هستند و به ندرت عقاید فرزندان خود را در نظر می گیرند و برای قواعد و درخواست های خود استدلال می آورند. برعکس، افراد طبقه متوسط که کارشان ایجاب می کند خلاقیت بیشتری داشته باشند، رقابت جو باشند و خطر کنند. معمولاً فرزندانشان را در جهت مستقل بودن و خود رهبری تربیت می کنند. والدین طبقه متوسط و بالاتر، خلاقیت و موقعیت و استقلال فرزندشان برایشان اهمیت بیشتری دارد و در ضمن حس کنجکاوی تسلط بر خود را در آنان تقویت می کنند. از این رو به طور کلی، دموکرات تر هستند و در رفتار با فرزندان خود پذیراترند. رفتار گرمتری دارند، با آنان استدلال می کنند و برای مقرراتی که وضع می کنند بیشتر استدلال می آورند.

   مطالعاتی دیگر نشان می دهد که والدین دارای تحصیلات و مشاغل بالاتر در هدایت فرزندان خود از استدلال بیشتر استفاده می کردند. کاربرد بیشتر استدلال نیز به نوبۀ خود با الگوهای آمرانه (نه خودکامه) تربیت کودک، کنترل غیرمستقیم مثبت، محبت، پذیرش و حمایت مرتبط بود. همراه با افزایش تعداد فرزندان در خانواده، نگرش والدین در مورد پرورش کودک و شرایطی که کودک در آن پرورش یافته است، تغییرمی کند. در خانواده هایی که کودکان زیادی دارند، به ویژه بیش از 6 فرزند، نقش های خانواده با صراحت بیشتری مشخص می شود، وظیفه هر کس مشخص می شود و انضباط شدیدتر و قدرت طلبانه تر است. والدین نمی توانند تعدادی از کودکان را آزاد بگذارند چون در آن صورت بی نظمی و هرج و مرج در خانواده ایجاد می شود. در خانواده های پرجمعیت، مادران بویژه در مورد دخترانشان کنترل شدید و خصمانه ای به کار می برند. علاوه بر این، به موازات افزایش تعداد فرزندان در خانواده، مادر نه تنها توجه کمتری به کودکان نشان می دهد بلکه صمیمیت و محبت او هم نسبت به آنها کاهش می یابد. غالباً خواهران و برادران بزرگتر نقش های سرپرستی و نظارت را که بر عهدۀ والدین در خانواده های کم جمعیت می باشد به عهده خود می گیرند.

 

 

 

2-4-2- کنش های متقابل بین والدین و کودک و ترتیب تولد

   در مواردی که اختلافات را ناشی از ترتیب تولد دانسته اند، آنها را غالباً به تغییرات موجود در کنش های متقابل بین والدین و خواهران و برادران و به تجربیات منحصر به فردی که کودکان در آن موقعیت ویژه در خانواده دارا هستند، نسبت داده اند. در پی تولد یک خواهر و برادر، بسیاری از فرزندان ارشد بویژه پسران، مشکلات احساسی و رفتاری نشان می دهند. مادران پس از تولد دومین فرزند، با اولین فرزند خود دارای برخورد منفی تر، قهرآلود تر و سختگیرانه تر بوده و اوقات کمتری را صرف بازی با او می کند. همچنین فرزندان نخست، اصطکاک انضباطی بیشتری با والدینشان دارند. در هر سنی، نخستین فرزند بیش از سایر فرزندان، همسان تر و آزادتر عمل می کنند و شاید این به علت اعتماد به نفسی است که به واسطۀ تمرین پرورشی کودک بدست آورده اند. در حقیقت فرزند نخست، «کودک تمرینی» است که توسط والدین از طریق آزمایش و خطا و شیوه ها ی تربیت کودک را می آموزد، از طرفی دیگر، برخی تحقیقات نشان می دهد که والدین به فرزند اول خود بیشتر اهمیت می دهند و تعامل بین آنها، از نظر اجتماعی و عاطفی بیشتر است در ضمن معمولاً از اولین فرزند خود توقع و انتظارات بیشتری دارند. در مجموع، نه رتبه تولد در بین برادران و خواهران و نه خانواده، هیچ یک نمی تواند شاخص خوبی برای پیش بینی آینده کودک باشد (بیرامی، بهادری و خسروشاهی، 1389).

 

 

2-4-3- شخصیت و نگرش ها و رفتار والدین

   شیوه های والدین و روش های انضباطی آنان بی تردید تحت تأثیر خصوصیات شخصیتی و سیستم اعتقادی آنان می باشد. اغلب تحقیقات قالب اجتماعی بر متغیر در رفتار شخصیت والدین تمرکز نموده اند. از لحاظ نظری، شخصیت آشکارا به عنوان پیش بینی کننده رفتار ارتباطی والدین تصور می شود. تحقیقاتی که شخصیت را با تعامل مرتبط می سازند، فرض بر این است که باورها، ارزش ها و اهداف درونی والدین از رفتارهایشان به ظهور می رسند. علاوه بر این، الگوهای فرزندپروری، ثبات قابل ملاحظه ای را در سیر رشد کودکان نشان می دهند. در نتیجه، نظریه پردازان بیان داشته اند که درک رابطه بین صفات شخصیتی و رفتار اعمال شده برای فهم کامل پویایی های ارتباطی بین والدین و کودکان امری ضروری است. از آنجایی که تعلیم و تربیت کودکان تحت تأثیر شخصیت والدین آنها قرار می گیرد به این ترتیب، والدین آشفته بیش از دیگران، با خطر داشتن کودکان آشفته روبه رو خواهند بود. همچنین نگرش ها و رفتار والدین می تواند تسهیل کننده و یا مانع در جریان رشد و تکامل کودک باشد.

 

 

الگوهای فرزندپذیری تا حدود زیادی بازتاب ارزش های والدین هستند. به عنوان مثال، برخی از والدین برای همنوایی در کودکان ارزش قائل اند و برخی دیگر برای خودراهبردی والدین سختگیر و خشن مانع می شوند، تا فرزندانشان از روابط مثبت و سازنده با همسالان خویش که برای استقلال آنان بسیار مؤثر است بهره می گیرند. در حالی که والدین پذیرا منبع امنیت برای نوجوانان نگران و مضطرب خویش خواهند بود. چنین والدینی نه تنها در حل مشکلات نوجوان با او همراه و همیارند، بلکه نوجوان را به مستقل شدن و پذیرش مسئولیت تشویق می کنند. والدین سالم و بالغ معمولاً با حساسیت و مهربانی بیشتری به نیازها و اشارات کودکان توجه می کنند و این نوع فرزندپروری امنیت عاطفی، استقلال، توانش اجتماعی و موفقیت هوشی را تشویق می کند. بعضی از والدین معتقدند که کودکان حرف می زنند و از آنان سؤالات بسیاری می کنند، در نتیجه آنان را در تفکر و استدلال بر می انگیزند. برعکس، والدینی که فکر می کنند که فرزندانشان یادگیرندگانی منفعل اند مستقیماً آنان را هدایت می کنند و فرمان می دهند. والدین، در صورتی که احساس کنند که بدرفتاری کودک عمدی بوده و کودک آنقدر بزرگ شده که بتواند رفتارش را کنترل کند او را تنبیه می کنند (رضایی و مددخواه، 1388).

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 مبانی نظری شیوه های فرزندپروری
     2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزندپروری  36
2-2-2- اهمیت شیوه های فرزندپروری37
    2-2-3- کارکرد والدین از دیدگاه نظریه های روان شناختی  38
2-2-4- تعادل والدین- فرزندان 39
2-2-5- شخصیت وروابط والدین با فرزندان43
2-2-6- نقش مادردرتربیت فرزندان 46
2-2-7- انواع شیوه های فرزندپروری 47
    2-2-7-1- شیوه فرزند پروری مقتدرانه  48
2-2-7-2- شیوه فرزندپروری مستبدانه48
2-2-7-3- شیوه فرزندپروری سهل گیرانه 49
2-2-8- عوامل موثر برشیوه های فرزند پروری  50
2-2-8-1- عوامل مربوط به کودک  50
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین وخانواده ها  52
    2-2-8-3- عوامل فرهنگی ومحیطی  54
2-2-9- نظریه های مربوط به شیوه های فرزند پروری  55
2-2-9-1- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه شفر  55
2-2-9-2- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه مک کوبی ومارتین   56
2-2-9-3- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه گورن  56
2-2-10-ارتباط شیوه های فرزند پروری با اختلالات رفتاری – هیجانی کودک  57

پیشینه تحقیق سبکهای فرزندپروری
2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد بررسی 78 
2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور 78
2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور80
2-5- خلاصه 81

منابع
 

  • انتخاب رله و اختصاص توان در شبکه های بیسیم به کمک تئوری بازی

    انتخاب رله و اختصاص توان در شبکه های بیسیم به کمک تئوری بازی کنترل توان نظریه بازی رله الکتریکی تخصیص توان شبکه بیسیم انتخاب رله در شبکه های بیسیم اختصاص توان در شبکه های بیسیم انتخاب رله و اختصاص توان…

  • خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی

    خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب نظریه های ارتباطات سازمانی دکتر علی اکبر فرهنگی به تعداد 61 صفحه عکس از…

  • عوامل خطر ساز و موثر در پرخاشگری از ظرف کودک و والدین

    عوامل خطر ساز و موثر در پرخاشگری از ظرف کودک و والدین کلمات کلیدی : مدل پرخاشگری کودکان مدل های پرخاشگری رویکردهای پرخاشگری نظریه های پرخاشگری کودکان نظریه های جامعه شناسی پرخاشگری عوامل خطر ساز و موثر در پرخاشگری نظریه…

  • تأثیر تمرینات هیپ هاپ بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر غیرورزشکار

    تأثیر تمرینات هیپ هاپ بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر غیرورزشکار تمرینات هیپ هاپ بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر غیرورزشکار دانلود مقالات رشته تربیت بدنی دانلود مقالات تربیت بدنی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی مدیریت کیفیت فراگیر

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی مدیریت کیفیت فراگیر کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت فراگیر مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر پیشینه داخلی مدیریت کیفیت فراگیر پیشینه خارجی مدیریت کیفیت فراگیر پیشینه پژوهش…

  • رابطه بین الگوی تکراری هندسی منبرهای چوبی با مفاهیم سمبلیک در هنر اسلامی

    رابطه بین الگوی تکراری هندسی منبرهای چوبی با مفاهیم سمبلیک در هنر اسلامی بررسی هندسی نقوش بررسی نقوش منبر مساجد اصفهان بررسی نقوش هندسی منبرهای تاریخی بررسی نقوش اسلامی منبرهای مساجد اصفهان دسته بندی و گونه شناسی نقوش منبر مسجد…

  • بررسی جامع و کامل آیه تطهیر

    بررسی جامع و کامل آیه تطهیر آیه تطهیر آیه تطهیر چیست سوره آیه تطهیر اهل بیت در قرآن آیه تطهیر در تفسیر پیامبر دانلود پایان نامه آیه تطهیر دانلود پایان نامه معارف و الهیات اهل بیت در قرآن با توجه…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش معنویت دینداری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش معنویت دینداری مبانی نظری معنویت دینداری پیشینه معنویت دینداری دانلود مبانی نظری معنویت دینداری پیشینه تحقیق معنویت دینداری ادبیات نظری معنویت دینداری فصل دوم پایان نامه معنویت دینداری مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل کلمات کلیدی : مبانی نظری منبع کنترل پیشینه تحقیق منبع کنترل پیشینه داخلی منبع کنترل پیشینه خارجی منبع کنترل پیشینه پژوهش منبع کنترل پیشینه نظری منبع کنترل ادبیات نظری منبع کنترل چارچوب نظری…

  • گزارش کار آزمایشگاه فیزیک2-سری 2

    گزارش کار آزمایشگاه فیزیک2-سری 2 گزارش کار آزمایشگاه فیزیک2 سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک2 دانلود مجموعه آزمایشات آزمایشگاه فیزیک2 فروش گزارش کار آزمایشگاه فیزیک2 گزارش…

  • بررسی نظریه های کمرویی و ارتباط آن با ویژگی های روانشناختی

    بررسی نظریه های کمرویی و ارتباط آن با ویژگی های روانشناختی شيوع كمرويي تعريف كمرويي نظریه های کمرویی نظریه های مربوط به کمرویی پيامدهاي‌كمرويي علل كمرويي نظريه كمرويي روان تحليل گري نظريه كمرويي اريكسون نظريه كمرويي اسنادي زيمباردو نظريه كمرويي…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​انواع هویت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​انواع هویت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​انواع هویت مبانی نظری ​​​​​​​انواع هویت پیشینه تحقیق ​​​​​​​انواع هویت پیشینه داخلی ​​​​​​​انواع هویت پیشینه خارجی ​​​​​​​انواع هویت پیشینه پژوهش ​​​​​​​انواع هویت پیشینه نظری ​​​​​​​انواع هویت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات 55 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات 55 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات مبانی نظری آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشینه تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشینه پژوهش…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رایانش ابری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رایانش ابری مبانی نظری رایانش ابری دانلود مبانی نظری رایانش ابری پیشینه تحقیق رایانش ابری ادبیات نظری رایانش ابری فصل دوم پایان نامه رایانش ابری مبانی نظری و پیشینه تحقیق رایانش ابری ادبیات و مبانی…

  • ارزیابی عملکرد و کارایی و بررسی مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها

    ارزیابی عملکرد و کارایی و بررسی مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها مدل های ارزیابی عملکرد روش های اندازه گیری کارایی مقایسه سیستم های ارزیابی عملکرد مدل های ارزیابی عملکرد سازمان مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان انواع مدل های ارزیابی…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی امید و امیدواری

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی امید و امیدواری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه امید و امیدواری مبانی نظری امید و امیدواری پیشینه تحقیق امید و امیدواری پیشینه داخلی امید و امیدواری پیشینه خارجی امید و امیدواری پیشینه پژوهش…

  • بررسی اثرات انواع تسهیلات اعطایی،وثیقه و مشخصات فردی وام گیرندگان بر مطالبات معوق

    بررسی اثرات انواع تسهیلات اعطایی،وثیقه و مشخصات فردی وام گیرندگان بر مطالبات معوق پروژه مطالبات معوق دانلود پایان نامه مطالبات معوق عوامل افزایش مطالبات معوق راهکارهای کاهش مطالبات معوق اثرات انواع تسهیلات اعطایی بر مطالبات معوق اثرات وثیقه بر مطالبات…

  • بررسی نظریه برچسب زنی با نگاه به منابع اسلامی

    بررسی نظریه برچسب زنی با نگاه به منابع اسلامی نظریه برچسب زنی مقاله نظریه برچسب زنی محورهای اصلی نظریه برچسب زنی نظریه برچسب زنی در منابع اسلامی راهکارهای پیشگیری از برچسب زنی نظریه برچسب زنی در جرم شناسی نظریه برچسب…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری مبانی نظری رضایت مشتری پیشینه تحقیق رضایت مشتری مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری پیشینه پژوهش رضایت مشتری ادبیات نظری تحقیق رضایت مشتری دانلود مبانی نظری رضایت مشتری دانلود پیشینه تحقیق رضایت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سنجش مدیریت دانش

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سنجش مدیریت دانش مبانی نظری سنجش مدیریت دانش دانلود مبانی نظری سنجش مدیریت دانش پیشینه تحقیق سنجش مدیریت دانش ادبیات نظری سنجش مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه سنجش مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه…

  • ارزیابی اقتصادی بهسازی لرزه ای پلها

    ارزیابی اقتصادی بهسازی لرزه ای پلها انواع پلها بهسازی لرزه ای پلها تجزیه تحلیل هزینه فایده دانلود پایان نامه تحلیل هزینه فایده در بهسازی لرزه ای پلها دانلود پایان نامه مهندسی عمران دانلود پایان نامه ارزیابی اقتصادی بهسازی لرزه ای…

  • علل و عوامل فقر در اسلام و بررسی آثار آن

    علل و عوامل فقر در اسلام و بررسی آثار آن کلمات کلیدی : جایگاه فقر در اسلام تعریف فقر در اسلام تحقیق درباره فقر تحقیق درمورد فقر پایان نامه فقر علل و عوامل فقر در اسلام بررسی آثار فقر در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار نامناسب معلمان 50 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار نامناسب معلمان 50 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رفتار نامناسب معلمان مبانی نظری رفتار نامناسب معلمان پیشینه تحقیق رفتار نامناسب معلمان پیشینه داخلی رفتار نامناسب معلمان پیشینه خارجی رفتار نامناسب معلمان…

  • تشکیلات قضایی و مراحل آیین دادرسی کیفری اطفال در ایران و ترکیه

    تشکیلات قضایی و مراحل آیین دادرسی کیفری اطفال در ایران و ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ایران بزهکاری اطفال در قانون مجازات جدید پایان نامه بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه پایان نامه در مورد بزهکاری اطفال مجازات اطفال…

  • نحوه شکل گيری RIPE و RIPE NCC

    نحوه شکل گيری RIPE و RIPE NCC نحوه شکل گيری RIPE و RIPE NCC مقاله نحوه شکل گيری RIPE و RIPE NCC تحقیق نحوه شکل گيری RIPE و RIPE NCC پژوهش نحوه شکل گيری RIPE و RIPE NCC پروژه نحوه…