مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

  • پروپوزال پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه

    پروپوزال پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه کلمات کلیدی : پروپوزال مدیریت دانش دانلود پروپوزال مدیریت دانش نمونه پروپوزال مدیریت دانش دانلود نمونه پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال در مورد مديريت دانش پروپوزال مدیریت دانش در دانشگاه ها پروپوزال…

  • دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی

    دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه حسابرسی انواع حسابرسی دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه رشته حسابداری با عنوان مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه حسابداری دانلود پایان نامه رشته حسابداری رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

  • دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق پاداش در سازمان 75 صفحه

    دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق پاداش در سازمان 75 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه پاداش سازمانی مبانی نظری پاداش سازمانی پیشینه تحقیق پاداش سازمانی پیشینه داخلی پاداش سازمانی پیشینه خارجی پاداش سازمانی پیشینه پژوهش پاداش سازمانی…

  • روش ارزیابی متوازن در ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی

    روش ارزیابی متوازن در ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی روش ارزیابی متوازن ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی مدیریت استراتژیک سنجش روش ارزیابی متوازن درمدیریت هتل دانلود مقاله روش ارزیابی متوازن در ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی رفتن به سایت اصلی روش ارزیابی متوازن در ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی      مقدمه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین چابک

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین چابک کلمات کلیدی : تاریخچه زنجیره تامین چابک مبانی نظری زنجیره تامین چابک پیشینه تحقیق زنجیره تامین چابک مبانی نظری در مورد زنجیره تامین چابک پیشینه تحقیق در مورد زنجیره تامین چابک فصل…

  • پاورپوینت بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت

    پاورپوینت بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت کلمات کلیدی : پاورپوینت بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت تحقیق بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت بودجه و چرخه بودجه ریزی چرخه بودجه بندی در سازمان ها بودجه جامع مزیت های بودجه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی 52 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی 52 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه استرس شغلی مبانی نظری استرس شغلی پیشینه تحقیق استرس شغلی پیشینه داخلی استرس شغلی پیشینه خارجی استرس شغلی پیشینه پژوهش استرس شغلی پیشینه نظری…

  • نقد و بررسی لزوم اختبار اوصاف مبیع از دیدگاه فقها

    نقد و بررسی لزوم اختبار اوصاف مبیع از دیدگاه فقها بیع غرر اختبار اوصاف مبیع اصالة الصحة ادلّه موافقین و مخالفین با لزوم اختبار دانلود مقاله رشته حقوق نقد و بررسی لزوم اختبار اوصاف مبیع از دیدگاه فقها دانلود مقاله…

  • قالی کلاردشت و طبقه بندی انواع طرح در آن

    قالی کلاردشت و طبقه بندی انواع طرح در آن پیشینه قالی کلاردشت تاریخچه هنر قالیبافی در ایران طبقه بندی انواع طرح در قالی کلاردشت نظریات متعدد در مورد قالی کلاردشت رنگ و رنگرزی در قالی کلاردشت الیاف و ابزار مورد…

  • پروپوزال داده کاوی در پزشکی

    پروپوزال داده کاوی در پزشکی کلمات کلیدی : پروپوزال داده کاوی پروپوزال آماده داده کاوی پروپوزال نویسی داده کاوی دانلود پروپوزال داده کاوی پروپوزال در مورد داده کاوی نمونه پروپوزال داده کاوی موضوع پروپوزال داده کاوی دانلود نمونه پروپوزال داده…

  • پرسشنامه ارزیابی تاثیر ارتباطات سازمانی در افزایش رضایتمندی کارکنان

    پرسشنامه ارزیابی تاثیر ارتباطات سازمانی در افزایش رضایتمندی کارکنان پرسشنامه ارتباطات سازمانی پرسشنامه نقش ارتباطات سازمانی پرسشنامه رضایتمندی کارکنان پرسشنامه افزایش رضایتمندی کارکنان پرسشنامه رابطه ارتباطات سازمانی با افزایش رضایتمندی کارکنان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی نقش…

  • پاورپوینت طبقه بندی هزینه ها

    پاورپوینت طبقه بندی هزینه ها پاورپوینت طبقه بندی هزینه ها تحقیق طبقه بندی هزینه ها مقاله طبقه بندی هزینه ها پایان نامه طبقه بندی هزینه ها پروژه طبقه بندی هزینه ها طبقه بندی هزینه ها طبقه بندی بها بر مبنای…

  • پایان نامـه کارشنـاسی ارشـد رشته علوم سیاسی با عنوان بررسی رابطه میان احساس عدالت در نزد جوانان تهرانی و هویت ملی

    پایان نامـه کارشنـاسی ارشـد رشته علوم سیاسی با عنوان بررسی رابطه میان احساس عدالت در نزد جوانان تهرانی و هویت ملی هویت ملی عدالت منزلتی عدالت سیاسی عدالت توزیعی تبیین جایگاه هویت در میان جوانان رابطه عدالت و هویت ملی…

  • مبانی نظری تولید ناب و عملکرد بازرگانی

    مبانی نظری تولید ناب و عملکرد بازرگانی مبانی نظری تولید ناب مبانی نظری عملکرد بازرگانی مبانی نظری تولید ناب و عملکرد بازرگانی مبانی نظری رابطه تولید ناب و عملکرد بازرگانی مبانی نظری رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سرمایه اجتماعی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سرمایه اجتماعی مبانی نظری سرمایه اجتماعی دانلود مبانی نظری سرمایه اجتماعی پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی ادبیات نظری سرمایه اجتماعی فصل دوم پایان نامه سرمایه اجتماعی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی ادبیات و…

  • توسعه زنجیره تامین طبق مدل های ترکیبی ناب و چابک

    توسعه زنجیره تامین طبق مدل های ترکیبی ناب و چابک کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک توسعه زنجیره تامین استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره تامین چابک ویژگی های زنجیره تامین در الگوهای ناب ویژگی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فعالیتهای ترفیع

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فعالیتهای ترفیع مبانی نظری فعالیتهای ترفیع دانلود مبانی نظری فعالیتهای ترفیع پیشینه تحقیق فعالیتهای ترفیع ادبیات نظری فعالیتهای ترفیع فصل دوم پایان نامه فعالیتهای ترفیع مبانی نظری و پیشینه تحقیق فعالیتهای ترفیع ادبیات و مبانی…

  • بررسی جنبه های مختلف ابطال رای داوری

    بررسی جنبه های مختلف ابطال رای داوری ابطال رای داوری جنبه های مختلف ابطال رای داوری موارد ابطال رأی داوری قواعد دادرسی حاکم بر دعوای ابطال آثار قواعد دادرسی حاکم بر دعوای ابطال دانلود پایان نامه ابطال رای داوری تأثیر…

  • پروپوزال ارزیابی ارتباط مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از نگاه دبیران دوره دبیرستان

    پروپوزال ارزیابی ارتباط مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از نگاه دبیران دوره دبیرستان رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی از…

  • تاثیر اضطرار بر اراده با تشریح مفهومی آنها

    تاثیر اضطرار بر اراده با تشریح مفهومی آنها مفهوم اضطرار مصادیق اضطرار تاثیر اضطرار بر اراده اضطرار در اعمال حقوقى دانلود پایان نامه اضطرار در حقوق تاثیر اضطرار بر اراده با تشریح مفهومی آنها دانلود پایان نامه رشته حقوق رفتن…

  • نتایج بررسی میزان باکتری و قارچ و pm در بخش های مختلف بیمارستان

    نتایج بررسی میزان باکتری و قارچ و pm در بخش های مختلف بیمارستان باکتری های نمونه برداری شده نتایج pm هوا pm 1 pm 10 pm 25 باسیل گرم مثبت اسپوردار استرپنوکوک باسیل گرم منفی کوکسی گرم مثبت تتراژن باسیلوس…

  • اصول دادرسی ناظر به اطفال بزهکار

    اصول دادرسی ناظر به اطفال بزهکار دادرسی اطفال بزهکار دادرسی کیفری اطفال بزهکار نحوه رسیدگی به جرایم اطفال دادرسی کیفری اطفال بزهکار اصول دادرسی ناظر به اطفال بزهکار دادرسی اطفال بزهکار در حقوق تطبیقی دادرسی کیفری ویژه اطفال در حقوق…

  • مبانی نظری تاثیر عوامل اقتصادی، فردی و سازمانی بر بروز فساد اداری

    مبانی نظری تاثیر عوامل اقتصادی، فردی و سازمانی بر بروز فساد اداری مولفه های فساد اداری آسیب شناسی فساد اداری در ایران عوامل موثر بر فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد اداری فساد اداری سازمانهای دولتی فساد اداری در…

  • بررسی اجرای الزامات قانونی تدلیس در ازدواج

    بررسی اجرای الزامات قانونی تدلیس در ازدواج خیار تدلیس در ازدواج فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج دانلود پایان نامه فریب در ازدواج دانلود پایان نامه تدلیس در ازدواج بررسی اجرای الزامات قانونی تدلیس در ازدواج دانلود پایان نامه ارشد…

  • بررسی عملکرد صندوق های سرمایه در بورس بر مبنا مولفه های متفاوت

    بررسی عملکرد صندوق های سرمایه در بورس بر مبنا مولفه های متفاوت رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری عملکرد صندوق های سرمایه گذاری رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری در بورس تهران عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در بورس تهران…