پایان نامه پیش بینی قیمت طلا با داده کاوی

پایان نامه پیش بینی قیمت طلا با داده کاوی

کلمات کلیدی :

پایان نامه داده کاوی
پایان نامه داده کاوی ارشد
خرید پایان نامه داده کاوی
پیش بینی قیمت طلا با داده کاوی
پایان نامه در مورد data mining
موضوع پایان نامه داده کاوی در طلا
پایان نامه داده کاوی در پیش بینی قیمت طلا
خرید پایان نامه پیش بینی قیمت طلا با داده کاوی

رفتن به سایت اصلی

پایان نامه پیش بینی قیمت طلا با داده کاوی با عنوان بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و ارائه مدل پیش بینی قیمت آن به کمک تکنیک‌های پیشرفته داده کاوی می باشد.در این پژوهش  تمامی عوامل موثر  بر پیش بینی قیمت طلا،  نسبت به عوامل موثر پیشین بررسی شد و بدین صورت  نتیجه گیر‌ی  شدکه دقت پیش بینی ها  در صورتی که از عوامل بررسی شده در پژوهش استفاده کردیم نسبت به عواملی که قبلا در نظر گرفته شده بود بهبود یافت و همچنین دقت پیش بینی در شبکه‌های عصبی به مراتب بالاتر از روشهای رگرسیون و سری زمانی است  و روش رگرسیون بهتر از روش سری‌های زمانی می‌باشد و همچنین ما بیشترین بهبود را در روشهای سری زمانی با افزایش  دقت  7.3 در صد داشتیم.در پیش بینی قیمت طلا در ایران مهمترین عوامل تاثیر گذار قیمت طلای جهانی،قیمت نفت،شاخص مصرف کننده در ایران،میزان بدهکاری دولت آمریکا،تورم در ایران،میزان تولید ناخالص داخلی ایران و نرخ سود بانکی و میزان تپیکس می‌باشد.

 

 

 

در فصل اول مقدمه، در فصل دوم ادبيات موضوع  و مباني نظري، در فصل سوم، عوامل موثر بر پیش بینی قیمت طلا ارائه گردید.در فصل چهارم آزمایش ها‌ی لازم برای بررسی عوامل موثر بر پیش بینی قیمت طلا ارائه گردید. در فصل پنجم، تكنيك‌‌های مورد استفاده در فصل قبل مقايسه مي گردد.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: 

1-مقدمه    1

1-1ضرورت و اهمیت پیش بینی قیمت طلا    2

1-2-هدف پایان نامه    6
1-3- مراحل انجام تحقیق    7
1-4 – ساختار پايان نامه    7

 

فصل دوم: 2- ادبيات موضوع و مباني نظري تحقيق    10
2-1-مقدمه    10
2-2-رويكرد ماشين و داده كاوي    10
2-3-فرايند داده كاوي    13
2-4-ابزارها و تكنيك‌‌های داده كاوي    15
2-5-روش‌‌های داده كاوي    16
2-5-1- روش‌‌های توصيف داده ها    17
2-5-2-درخت تصميم    17
2-5-3-شبكه عصبي    18
2-5-4-تشخيص آنومالي    19
2-5-5-روش‌های سری زمانی    19
2-5-6-روش‌های رگرسیون خطی    20
2-6-خلاصه فصل    21

 

 

فصل سوم: 3-بررسی عوامل موثر بر پیش بینی قیمت طلا    23

3-1-مقدمه    23
3-2- مجموع عوامل تاثیر گذار بر قیمت طلا    23
3-2-1-شاخص بهای مصرف کننده (CPI)    24
3-2-2-SPDR    25
3-2-3-تعهدات باز (OPEN INTEREST)    26
3-2-4-هرج و مرج و جنگ در کشور‌های تولید کننده نفت    27
3-2-5-شاخص دلار آمریکا    28
3-2-6-فروش رسمی    29
3-2-7-USGDP:تولید ناخالص داخلی ایالت متحده    30
3-2-8-قیمت مسکن    30
3-2-9-ذخائر نفت ایالت متحده    30
3-2-10-نرخ مبادله دلار /یورو    31
3-2-11هزینه مصرف خصوصی    32
3-2-12-هزینه مصرفی دولت و سرمایه ناخالص    34
3-2-13-صادرات کالا و خدمات    36
3-2-14-واردات کالا و خدمات    36
3-2-15-افزایش هزینه‌ی نیروی کار    37
3-2-16-افزایش تقاضای طلای هند و چین    37
3-2-17-بحران‌های اقتصادی آمریکا و بدتر شدن وضعیت اقتصادی جهان    38
3-2-18تورم ناشی از به‌کارگیری سیاست‌های انبساطی پولی بانک‌های مرکزی    39
3-2-19-بحران بدهی دولت آمریکا و کشورهای منطقه‌ی یورو و ژاپن    40
3-2-20-ورود بانک مرکزی کشورها به بازار طلا    41
3-2- 21-کاهش نرخ بهره بانکي    42
3-2-22- صندوق بين‌المللي پول و فروش طلا    42
3-2-23-تغییر ارزش دلار نسبت به نرخ سایر ارزها(اندیس دلار)    45
3-2-24-اعیاد و مناسبت ها    45
3-2-25- رشد نقدینگی    46
3-2-25-1-تزريق در آمد‌‌های ارزي حاصل از فروش نفت به جامعه    47
3-2-25-2-  افزايش نقدينگي توسط بانك مركزي    47
3-2-25-3-اعتبارات و پرداخت‌‌های بانك مركزي و سيستم بانكي    48
3-2-25-4- استقراض بيش از حد دولت از بانك مركزي    48
3-2-25-5- سياست‌‌های پولي  انبساطي    49
3-2-25-6-  كسري بودجه دولت    49
3-2-26-شاخص در آمد کل    49
3-2-27-قیمت مس    51
3-3-مروری بر تحقیقات انجام شده    51
3-4-خلاصه فصل    65

 

 

فصل چهارم: 4- ارائه روش پيشنهادي    67
4-1-مقدمه    67
4-2- معرفی روش پیشنهادی    67
4-3- ارزيابي روش پيشنهادي    68
4-4- انتخاب نرم افزار    68
4-5-مشخصه‌های  جمع اوری شده در پژوهش    70
4-6-جدول مربوط به مشخصه‌های جمع آوری شده در پژوهش‌های پیشین     73
4-7-ضریب همبستگی    75
4-8-داده‌های دور افتاده    79
4-9-تکنیک‌های مورد استفاده    80
4-10-پیش بینی با استفاده از شبکه‌های عصبی    81
4-10-1-پیش بینی با استفاده از شبکه‌های عصبی متد MLP    81
4-10-2-پیش بینی با استفاده روش شبکه‌های عصبی مدل RBF    86
4-11پیش بینی با استفاده از روش رگرسیون    91
4-11-1- پیش بینی با استفاده از روش رگرسیون،روش ورود متغیر  Enter    92
4-11-2-پیش بینی با روش رگرسیون با استفاده از روش ورود متغیر Stepwise    94
4-12-پیش بینی با استفاده از روش سری‌های زمانی   ARIMA    97
4-12-1-محاسبات مربوط به ساختن مدل ARIMA با بررسی عوامل عنوان شده در  پژوهش    97
4-12-2-محاسبات مربوط به ساختن مدل ARIMA با بررسی عوامل پیشین    100
4-2- مقايسه نتايج    103
4-13-خلاصه فصل    104

 

 

فصل پنجم مقایسه و نتیجه گیری    107
5-1- جمع بندي مطالب    107
5-2-نتیجه گیری    107
5-3-پیشنهاداتی برای مطالعات آینده    108
فهرست منابع فارسی    109
فهرست منابع انگلیسی    111

 

 


فهرست مطالب
جدول 4-1-مشخصه‌های جمع آوری شده در مدل    53
جدول4-2- مشخصه‌های جمع آوری شده در پژوهش‌های پیشین    55
جدول 4-3-مشخصه‌های جمع آوری شده به صورت روزانه در مدل    55
جدول 4-4-مشخصه‌های جمع آوری شده به صورت ماهیانه در مدل    55
جدول 4-5-مشخصه‌های جمع آوری شده به صورت سالیانه در مدل    56
جدول 4-6-ضرایب همبستگی مربوط به عوامل بررسی شده در مدل    57
جدول 4-7-دقت پیش بینی با استفاده از شبکه عصبی متد MLP    62
جدول4-8-مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از شبکه عصبی مدل MLP با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    63
جدول 4-9- مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از شبکه عصبی مدل MLP با بررسی عوامل پیشین    63
جدول 4-10-دقت پیش بینی با روش شبکه‌های عصبی مدل RBF    67
جدول4-11-مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از شبکه عصبی مدل RBF با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    67
جدول4-13-مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون  مدل Enter با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    71
جدول4-14-مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون  مدل Enter با بررسی عوامل پیشین    71
جدول 4-15-مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون متد Stepwise با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    73
جدول 4-16- مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون متد Stepwise   با بررسی عوامل پیشین    74
جدول 4-17- مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از روش سری زمانی مدل اریما  با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    76
جدول 4-18- پارامترهای مدل اریما با بررسی عوامل بررسی شده در پژوهش    76
جدول 4-19- مقادیر خطای به دست آمده با استفاده از روش سری زمانی مدل اریما  با بررسی عوامل پیشین    78
جدول 4-20- پارامترهای مدل اریما با بررسی عوامل پیشین    78
جدول 4-21-جدول مقایسه نتایج تکنیک‌های داده کاوی با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    79
جدول 4-22-جدول مقایسه نتایج تکنیک‌های داده کاوی با بررسی عوامل پیشین    79
جدول 4-23-جدول مربوط به بهبود دقت پیش بینی نسبت به عوامل بررسی شده پیشین    79

 

 

 

فهرست مطالب
شكل 4-1- صفحه اول نرم افزار كلمنتاين نسخه 12    52
شکل 4-2-شمای کلی از نرم افزار Minitab 16 در پیدا کردن داده‌های دور افتاده    60
شکل 4-3- اولويت بندي فيلدهاي منتخب توسط الگوريتم شبکه عصبی MLP    63
شکل 4-4-نمای پرسپترون سه لایه با اتصالاتش    65
شکل4-5- سطح تابع انتقال گوسین در هر واحد شبکه RBF    66
شکل 4-6- اولويت بندي فيلدهاي منتخب توسط الگوريتم شبکه عصبی متد RBF    68
شکل 4-7-نمای RBF  سه لایه با اتصالاتش    69
شکل 4-8- اولويت بندي فيلدهاي منتخب توسط روش رگرسیون با  استفاده از روش ورود متغیر  enter    70
شکل 4-9-معادله رگرسیون به دست آمده برای پیش بینی قیمت طلا با متد Enter    71
شکل 4-10-اولويت بندي فيلدهاي منتخب توسط روش رگرسیون با  استفاده از روش ورود متغیر  Stepwise    72
شکل 4-11-معادله رگرسیون به دست آمده برای پیش بینی قیمت طلا با متد Stepwise    73
شکل 4-12-نمودارتابع خودهمبستگی تفاضل گیری شده با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    75
شکل 4-13-نمودارتابع خودهمبستگی جزئی تفاضل گیری شده با بررسی عوامل عنوان شده در پژوهش    75
شکل 4-14-نمودارتابع خودهمبستگی تفاضل گیری شده با بررسی عوامل پیشین    77
شکل4-15-نمودارتابع خودهمبستگی جزیی تفاضل گیری شده با بررسی عوامل پیشین    77

  • انتخاب رله و کنترل توان همزمان در شبکه های مخابرات مشارکتی

    انتخاب رله و کنترل توان همزمان در شبکه های مخابرات مشارکتی انتخاب رله بهینه سازی توان مخابرات مشارکتی شبکه های مخابرات مشارکتی انتخاب رله در شبکه های مخابرات مشارکتی انتخاب کنترل توان همزمان در شبکه های مخابرات مشارکتی انتخاب رله…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج مبانی نظری فریضه حج دانلود مبانی نظری فریضه حج پیشینه تحقیق فریضه حج ادبیات نظری فریضه حج فصل دوم پایان نامه فریضه حج مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج ادبیات و مبانی…

  • بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

    بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری نظریه های یادگیری تحقیق نظریه های یادگیری نظریه های شناخت گرایی تحقیق نظریه های شناخت گرایی مسایل یادگیری در انسان زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری…

  • صدف های دو کپه ای پخته و خام

    صدف های دو کپه ای پخته و خام صدف های دو کپه ای پخته و خام رفتن به سایت اصلی نمونه  پایداری و ثبات صدف دو کفه ای خام دارای پوسته (Mytilus galloprovincialis)، به صورت بسته بندی در هوای معین…

  • ارائه الگویی مفهومی برای شناسایی علل تاثیرگذار ارتقای عملکرد فن بازارهای دفاعی

    ارائه الگویی مفهومی برای شناسایی علل تاثیرگذار ارتقای عملکرد فن بازارهای دفاعی فن بازار دفاعی ميانجي بازاريابي فناوري فناوری اطلاعات بازار کار اهمیت فناوری در صنایع دفاعی  فن بازار و بهره وری اقتصاد فناوری دفاعی عوامل موثر در موفقیت فن…

  • تاثیر اندازه فر بر قدرت و ضعف قهرمانان در شاهنامه فردوسی

    تاثیر اندازه فر بر قدرت و ضعف قهرمانان در شاهنامه فردوسی فرّ فره ّ ایزدی خوره زرتشت شاه پهلوان اوستا معنی فر شاهنامه فردوسی تاثیر اندازه فر بر قدرت و ضعف قهرمانان دانلود مقاله ادبیات دانلود مقاله ترجمه شده ادبیات…

  • بررسی تطبیقی نکاح دختر باکره بدون اذن ولی

    بررسی تطبیقی نکاح دختر باکره بدون اذن ولی نکاح دختر باکره بدون اذن ولی اجازه ولی در عقد نکاح اذن ولی در نکاح باکره ولایت در نکاح اذن ولی در نکاح اذن ولی در نکاح باکره اذن ولی در نکاح…

  • تحلیل الگوریتم شاخه و قید موازی آسنكرون

    تحلیل الگوریتم شاخه و قید موازی آسنكرون الگوریتمهای موازی كامپیوترهای موازی الگوریتم شاخه و قید تحلیل الگوریتم شاخه و قید موازی آسنكرون الگوریتمهای bb آسنكرون آنالیز الگوریتم برنچ اند باند موازی ناهمگام دانلود مقالات کامپیوتر دانلود مقالات رشته کامپیوتر آنالیز…

  • شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات

    شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات شناسایی الگوی بازار تخمین هزینه تخمین مخابرات رساله دکترا رساله دكتری رشته علوم اقتصادی شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات ساختار بازار بازار انحصاری…

  • پاورپوینت الگویی برای پردازش اطلاعات در سیستمهای اطلاعات حسابداری

    پاورپوینت الگویی برای پردازش اطلاعات در سیستمهای اطلاعات حسابداری الگویی برای پردازش اطلاعات در سیستمهای اطلاعات حسابداری اهداف و روش حسابداری حوزه سیستم و ماهیت رویدادها حوزه سیستم اطلاعاتی حسابداری مراحل چرخه حسابداری ثبت روزنامه انتقال از دفتر روزنامه به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی 83 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی 83 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه نظری توانمندسازی کودکان خیابانی…

  • بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با شخصیت دانشجویان پیام نور اهواز

    بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با شخصیت دانشجویان پیام نور اهواز بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با شخصیت دانشجویان پیام نور اهواز بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی هوش هیجانی هوش معنوی…

  • مبانی نظری ارزیابی ارتباط سبک های فرزندپروری والدین با گرایش به مواد مخدر فرزندان

    مبانی نظری ارزیابی ارتباط سبک های فرزندپروری والدین با گرایش به مواد مخدر فرزندان مبانی نظری گرایش به مواد مخدر مبانی نظری شیوه های فرزندپروری گرایش به مواد مخدر در دانشجویان بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر راه های…

  • بررسی تبلیغات تجاری در ایران و جهان

    بررسی تبلیغات تجاری در ایران و جهان تبلیغات تبلیغات تجاری تكنیك های تبلیغ دانلود مقاله تبلیغات تجاری تبلیغات تجاری در جهان تبلیغات تجاری در ایران دانلود مقاله مدیریت با عنوان تكنیك های تبلیغ بررسی تبلیغات تجاری در ایران و جهان…

  • اندیشه های جرم شناختی در اسلام با تأکید بر فقه شیعه

    اندیشه های جرم شناختی در اسلام با تأکید بر فقه شیعه جرم مجرم جرم شناختی اندیشه های دینی اندیشه های عرفی عوامل وقوع جرم کارکرد و جایگاه دین در اندیشه های جرم شناسی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران

    پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و…

  • سبک های هویت و مدل های شکل گیری هویت

    سبک های هویت و مدل های شکل گیری هویت کلمات کلیدی : تغییر هویت در نوجوانی مدل های شکل گیری هویت تحقیق کامل سبکهای هویت شکل گیری هویت در نوجوانی تحقیق در مورد سبک های هویت نظریه های سبک های…

  • ارکان و عناصر مشارکت در قتل عمد

    ارکان و عناصر مشارکت در قتل عمد مجازات شرکت در جرم مجازات مشارکت درقتل مشارکت در جرم مشارکت در قتل عمد ارکان مشارکت در قتل عمد عناصر مشارکت در قتل عمد دانلود پایان نامه مشارکت در قتل عمد رفتن به…

  • پرسشنامه استاندارد سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992

    پرسشنامه استاندارد سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992 پرسشنامه استاندارد سبک های تفکر پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992 دانلود پرسشنامه سبک تفکر استرنبرگ انواع سبک های تفکر استرنبرگ پرسشنامه استرنبرگ پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ –…

  • ماهیت ریز شمع و نمونه کاربردهای آن با نگاهی به نسل جدید ریزشمع

    ماهیت ریز شمع و نمونه کاربردهای آن با نگاهی به نسل جدید ریزشمع میکرو پایل اصلاح خاک میکرو شمع بهسازی زمین تثبیت و تسلیح خاک ماهیت ریز شمع نمونه کاربردهای ریزشمع نسل جدید ریزشمع كاربرد و نمونه های عملی ریزشمع…

  • ادبیات نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس 52 صفحه

    ادبیات نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس 52 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری عزت نفس ادبیات نظری عزت نفس پیشینه نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس چارچوب نظری عزت نفس…

  • مقایسه تطبیقی مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله

    مقایسه تطبیقی مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله نقوش گردنه مسجد کبود تبریز نقوش گردنه مسجد شیخ لطف الله اصفهان طراحی معماری مسجد کبود تبریز طراحی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان شباهت های نقوش مسجد کبود و مسجد…

  • بررسی نقش سازمانهای مردم نهاد در توانمندسازی کودکان کار خیابانی

    بررسی نقش سازمانهای مردم نهاد در توانمندسازی کودکان کار خیابانی کودکان کار خیابانی سازمانهای مردم نهاد مقاله توانمندسازی کودکان خیابانی توانمندسازی کودکان کار مقاله توانمندسازی کودکان کار خیابانی نقش سازمان‌های مردم نهاد در توانمندسازی کودکان کار خیابانی رفتن به سایت…

  • مجموعه قوانین واگذاری

    مجموعه قوانین واگذاری توسعه مدیریت قوانین واگذاری اصل 44 قانون اساسی مدیریت خدمات كشوری مجموعه قوانین واگذاری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و…

  • پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر تمایل به کارآفرینی سازمانی

    پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر تمایل به کارآفرینی سازمانی پرسشنامه كارآفريني سازماني پرسشنامه كارآفريني سازماني مارگریت هیل پرسشنامه کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر پرسشنامه کارآفرینی سازمانی کوین و اسلوین پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هیل پرسشنامه کارآفرینی سازمانی صمد آقایی پرسشنامه کارآفرینی…