چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار شهروندی سازمانی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار شهروندی سازمانی

مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
دانلود مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات نظری رفتار شهروندی سازمانی
فصل دوم پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

رفتن به سایت اصلی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

 

 
* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب :)-** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود.
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 

 

مقدمه

به اعتقاد ارگان (1990)، یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت سازمانهای پیش رو امروزی، وجود کارکنانی می باشد که فراتر از مسئولیتهای رسمیشان درسازمان فعالیت نموده و بسیار بیشتر ازانتظارات شغلی خود برای سازمانشان سرمایه گذاری می نمایند. اندیشمندان علوم رفتاری این تمایل افراد را برای مشارکت مشتاقانه در امورات سازمانی و اشتیاق آنها در راستای منافع سازمانی که فراتر از تعهدات رسمی آنها می باشد را رفتارشهروندی سازمانی نامیده اند.(بین نگا گایپ[1] ، 2005).

هرچند که اولین بار واژه رفتار شهروندی سازمانی بوسیله اورگان و همکارانش در سال 1983 به کار گرفته شد، ولی قبل از او افرادی همچون “کتز”[2] و “کاهن”[3] با تمایز قائل شدن بین عملکرد نقش و ” رفتارهای نوآورانه و خودجوش[4]” در دهه هفتاد و هشتاد میلادی و قبل تر از آنها “چستربارنارد”[5] با بیان مفهوم تمایل به همکاری[6]” درسال 1938 میلادی، این موضوع را مورد توجه قرار دادند. (مقیمی، 1384 ).

قسمت اعظم مطالعاتی که راجع به رفتار شهروندی سازمانی تاکنون انجام گرفته است توسط پاداسکف و همکارانش و عمدتا متمرکز بر روی شناخت انواع این رفتارها بوده است. این افراد توانستند با بازنگری انواع نوشتارهای علمی راجع به OCB در حدود 30 نوع از رفتارهای بالقوه و مستعد شهروندی سازمانی را در 7 طبقه کلی قرار دهند. این رفتارها عبارتند از :

1)     کمک به دیگران

2)     جوانمردی

3)     وفاداری نسبت به سازمان

4)     اطاعت سازمانی

5)     ابتکار فردی

6)     فضیلت مدنی

7)     خود بهبودی  (آنیت سومچ ،[7]2004)

در مورد تعاریفی که از رفتار شهروند سازمانی تاکنون انجام شده است، تعاریف چندگانه ارگان قابلیت روشنگری بیشتری نسبت به سایرین را دارد. وی در سال 1988 رفتار شهروند سازمانی را اینگونه تعریف کرده است:

رفتارهایی مرتبط با افراد و سازمان که منشا آنها عواملی غیر از انتظارات شغلی بوده و ره آورد آن افزایش اثربخشی سازمانی می باشد. (آنیت سومچ ،[8]2004).

وی همچنین در سال 1998، OCB را اینگونه تعریف نمود:

رفتاری که از روی میل و اراده فردی بوده و بطور مستقیم یا صریح از طریق سیستم پاداش رسمی سازمانی مورد تقدیر قرار نمی گیرد، ولی باعث ارتقائ عملکرد اثربخش سازمان میگردند.(مارکوزی و زین[9] ، 2004).

این تعاریف بیانگر سه ویژگی اصلی رفتار شهروندی سازمانی می باشد: اولا اینکه این رفتارها کاملا داوطلبانه بوده و جز وظایف رسمی شخص نمی باشد. ثانیا پیامد نهایی این رفتارها در راستای منافع سازمان بوده و مغایر با اهداف اصلی سازمان نمی باشد. ثالثا ماهیت چند بعدی این رفتارها را مشخص می کند. به عبارت دیگر این رفتارها هم منشا شخصیتی دارند و هم می توانند از عوامل زمینه ای و ساختاری در سازمان شکل بگیرند. توضیح اینکه بیشتر تحقیقاتی که در مورد رفتار شهروندی سازمان تاکنون انجام گرفته است، تمرکز خود را بر روی ویژگیهای شخصیتی افراد قرار داده اند، به عنوان مثال اکثر محققان اهمیت ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و رضایت ، تعهد، جوانمردی ، نگرشهای شغلی  و … را مورد توجه قرار داده اند. اما همانگونه که ذکر شد، این رفتارها علاوه بر منشاهای شخصیتی، می توانند ناشی از عوامل زمینه ای نیز باشند. به عنوان مثال پاداسکوف  در سال 2000 عوامل زمینه ای زیر را در ایجاد رفتارهای شهروندی سازمانی موثر اعلام نمود:

1)   ویژگیهای سازمانی

2)   ویژگیهای شغلی

3)   رفتار رهبری

 

از انواع رویکردهای دیگری که در طبقه بندی انواع رفتار شهروندی سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است، می توان به نقطه هدف این نوع رفتارها اشاره کرد.ویلیامز و اندرسون (1991)، دو طبقه کلی ازOCB را مطرح نموده اند که عبارتست از:

1)   OCBI: رفتارهایی که نتایج و مزایای آنها در بدو امر و مستقیما عاید کارکنان سازمان شده و سازمان بطور غیر مستقیم منتفع می گردد.(مانند کمک به همکاران جدیدالورود، کمک به کارکنانی که غیبت کرده اند و …)

2)    OCBO: به رفتارهایی اطلاق می گردد که نتایج حاصل از آنها، مستقیما سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.(مانند حساسیت درحفظ اموال سازمان، اطاعت پذیری و ….). (آنیت سومچ ،[10]2004).

[1] . Bihn Nga Giap

[2] . Katz

[3] . Kahn

[4] . Innovative and spontaneous behaviors

[5] . Chester Barnard

[6] . Willingness to cooperate

[7] . Anit somech

[8] . Anit somech

[9] . Markoczy & Xin

[10] . Anit somech                                                                    

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

رفتار شهروندی سازمانی

 2-2-1) مقدمه (تعاریف و تاریخچه )

2-2-2) انواع رفتار شهروندی

2-2-3) ابعاد رفتار شهروندی سازمان 

                   2-2-3-1) فداكاری

                   2-2-3-2) توجه و  احترام

                   2-2-3-3) وظیفه‌شناسی

                   2-2-3-4)پایداری یا تحمل پذیری

                   2-2-3-5) مشاركت مدنی 

2-2-4) عوامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی

2-2-5) چگونه رفتار شهروندی بر عمکرد سازمان تاثیر می گذارد؟

2-2-6) سرمایه اجتماعی به عنوان مزیت رقابتی

              2-2-6-1) ابعاد سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-1) بعد ساختاری سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-2)بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی

                                2-2-6-1-3)بعد شناختی سرمایه اجتماعی

               2-2-6-2) الگوی ارتباط رفتارشهروندی و توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در عملکرد سازمانی

2-2-7) عواملی كه شهروندی كاركنان را ارتقاء و پرورش می‌‌دهند:

                     2-2-7-1) رضایت شغلی

                     2-2-7-2)رهبری تحول آفرین

                     2-2-7-3) درگیری شغلی و شغل‌ها و مأموریتهای جذاب 

                     2-2-7-4) حمایت سازمانی

                     2-2-7-5) عدالت سازمانی 

                     2-2-7-6)خصوصیات و خصلت‌های شخصی كاركنان

2-2-8) سیاست و اقدامات سازمانی كه رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                  2-2-8-1) استخدام و جذب

                  2-2-8-2)آموزش و توسعه

                  2-2-8-3)ارزیابی عملكرد و جبران پرداخت

                  2-2-8-4) سیستم‌های غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                  2-2-8-5)پیوند و روابط بین فردگرایی, جمع‌گرایی و رفتار شهروندی سازمانی

2-2-9) رفتارهای ضد شهروندی  و عوامل موثر بر آن

                  2-2-9-1) رفتارهای ضد شهروندی

                  2-2-9-2)عوامل تاثیر گذار بر رفتار ضد شهروندی در محیط های فروش

                                   2-2-9-2-1)عدالت سازمانی

                                  2-2-9-2-2)رقابت های درون موسسه

                                  2-2-9-2-3)استرس شغلی

                                  2-2-9-2-4)تناسب سازمانی

                                  2-2-9-2-5)حیطه كنترل

                                  2-2-9-2-6)درون گرائی

                                  2-2-9-2-7) خودكنترلی

2-2-10) جنبه‌های منفی رفتار شهروندی (كنترل و مهار برخی از دامهای بالقوه رفتار شهروندی سازمانی)

                  2-2-10-1) شهروندی و مدیریت تسخیر احساسات

                  2-2-10-2)هزینه‌های بالقوه رفتار شهروندی

                  2-2-10-3)شهروندی افزاینده (روز افزون)

2-2-11) روابط بین شهروندی عادی و رفتار شهروندی

2-2-12) آیا شهروندان خوب عادی, شهروندان خوب سازمانی را بناء می‌كنند؟ 

2-3) بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی  

2-4) پیشینه تحقیق

 

 

  منابع 

 

 

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
 

 

 

 

 

  • بررسی ریسک اعتباری مشتریان بانک تجارت

    بررسی ریسک اعتباری مشتریان بانک تجارت ریسک اعتباری رگرسیون لجستیک مدل امتیازدهی اعتباری درخت تقسیم و رگرسیون مدیریت ریسک اعتباری مدل امتیازدهی اعتباری ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانکها ریسک اعتباری بانکها در اعطای تسهیلات ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای متقاضی تسهیلات…

  • پرسشنامه سنجش رضایت مندی از برندهای ایرانی

    پرسشنامه سنجش رضایت مندی از برندهای ایرانی پرسشنامه رضایت مندی از برند ایرانی پرسشنامه رضایت مندی از برند ایرانی گراد پرسشنامه سنجش رضایت مندی از برند پرسشنامه رضایت مندی از برند پرسشنامه سنجش رضایت مندی از برندهای ایرانی پرسشنامه میزان…

  • پاورپوینت بررسی انواع روش های پرداخت در تجارت بین الملل

    پاورپوینت بررسی انواع روش های پرداخت در تجارت بین الملل کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی انواع روش های پرداخت در تجارت بین الملل تحقیق روش های پرداخت در تجارت بین الملل انواع روش های پرداخت در تجارت بین الملل مهم…

  • بررسی انواع راهبردهای یادگیری و تفاوت جنسیتی در استفاده از آنها

    بررسی انواع راهبردهای یادگیری و تفاوت جنسیتی در استفاده از آنها کلمات کلیدی : راهبردهای یادگیری شناختی راهبردهای یادگیری فراشناختی راهبردهای فراشناختی یادگیری عبارت اند از تعریف راهبردهای یادگیری تعریف راهبردهای یادگیری خودتنظیمی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری راهبردهای فراشناختی در…

  • مبانی نظری اهداف و تاثیر حضور آمریکا و اسرائیل در کردستان عراق و نقش آنها در تحولات این منطقه

    مبانی نظری اهداف و تاثیر حضور آمریکا و اسرائیل در کردستان عراق و نقش آنها در تحولات این منطقه کلمات کلیدی : مبانی نظری اسرائیل استراتژی اسرائیل در خاورمیانه مبانی نظری تحولات کردستان عراق تحولات سیاسی و امنیتی کردستان عراق…

  • پاورپوینت فصل اول کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علی احمدی و همکاران با موضوع تاريخچه و سير تحول برنامه ريزي

    پاورپوینت فصل اول کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علی احمدی و همکاران با موضوع تاريخچه و سير تحول برنامه ريزي کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل اول کتاب نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علی احمدی و…

  • بررسی و کنترل لرزشهای حاصل از انفجار بر سد رودخانه شور سرچشمه

    بررسی و کنترل لرزشهای حاصل از انفجار بر سد رودخانه شور سرچشمه آتشکاری لرزش زمین شبکه عصبی تحلیل پوششی داده ها کنترل لرزشهای حاصل از انفجار بر سد بررسی و کنترل لرزشهای حاصل از انفجار بر سد رودخانه شور سرچشمه…

  • پروپوزال پایان نامه شناسایی و تحلیل رفتار مشتریان با داده کاوی

    پروپوزال پایان نامه شناسایی و تحلیل رفتار مشتریان با داده کاوی کلمات کلیدی : پروپوزال داده کاوی پروپوزال آماده داده کاوی دانلود پروپوزال داده کاوی نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد داده کاوی پروپوزال شناسایی مشتریان با داده کاوی پروپوزال تحلیل رفتار…

  • پاورپوینت هدف از داشتن سالن آرایش و پیرایش

    پاورپوینت هدف از داشتن سالن آرایش و پیرایش پاورپوینت، هدف ، سالن، آرایش و پیرایش رفتن به سایت اصلی اهداف ارائه بهترین خدمات آرایشی و زیبایی روز دنیا علاقه به شغل آرایشگری و ارائه خدمات بهداشتی آرایشی تلاش جهت کیفیت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تنهایی و دیدگاه های آن 44 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تنهایی و دیدگاه های آن 44 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه احساس تنهایی و دیدگاه های آن مبانی نظری احساس تنهایی و دیدگاه های آن پیشینه تحقیق احساس تنهایی و دیدگاه…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری عملکرد

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری عملکرد کلمات کلیدی : مبانی نظری عملکرد پیشینه تحقیق عملکرد پیشینه داخلی عملکرد پیشینه خارجی عملکرد پیشینه پژوهش عملکرد پیشینه نظری عملکرد ادبیات نظری عملکرد چارچوب نظری عملکرد فصل دوم پایان نامه عملکرد…

  • بررسی دیدگاه و نظریه های مختلف در مورد سلامت روان

    بررسی دیدگاه و نظریه های مختلف در مورد سلامت روان کلمات کلیدی : ابعاد سلامت روانی ابعاد اصلی سلامت روانی ابعاد مختلف سلامت روانی نظریه های سلامت روان نظریه های مربوط به سلامت روان دیدگاه های مختلف در مورد سلامت…

  • پاورپوینت نظریه های کژ رفتاری

    پاورپوینت نظریه های کژ رفتاری کلمات کلیدی : پاورپوینت نظریه های کژ رفتاری نظریه های کژ رفتاری تحقیق نظریه های کژ رفتاری مقاله نظریه های کژ رفتاری بررسی نظریه های کژ رفتاری پاورپوینت کژ رفتاری آرای متفکران اجتماعی در ایران…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بدشکلی هراسی 185 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بدشکلی هراسی 185 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بدشکلی هراسی مبانی نظری بدشکلی هراسی پیشینه تحقیق بدشکلی هراسی پیشینه داخلی بدشکلی هراسی پیشینه خارجی بدشکلی هراسی پیشینه پژوهش بدشکلی هراسی پیشینه نظری…

  • بررسی نانوساختارهای کربنی

    بررسی نانوساختارهای کربنی گرافن ترکیبات آلی ترکیبات کربنی صورتهای کربن نانوفیبرهای کربنی دانلود پایان نامه مهندسی شیمی بررسی نانوساختارهای کربنی دانلود پایان نامه رشته مهندسی شیمی دانلود پایان نامه شیمی دانلود پایان نامه رشته شیمی رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • پاورپوینت برنامه درسي ملي

    پاورپوینت برنامه درسي ملي کلمات کلیدی : پاورپوینت برنامه درسي ملي برنامه درسي ملي تحقیق برنامه درسي ملي مقاله برنامه درسي ملي تعريف برنامه درسي ملي رویکرد برنامه درسی ملی اهداف توليد برنامه درسي ملي اصول حاكم بر فرايند توليد…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد مالی 58 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد مالی 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عملکرد مالی مبانی نظری عملکرد مالی پیشینه تحقیق عملکرد مالی پیشینه داخلی عملکرد مالی پیشینه خارجی عملکرد مالی پیشینه پژوهش عملکرد مالی پیشینه نظری…

  • نظر علما و لغت شناسان قدیم در مورد مترادفها در لغات عربی و بیان مدل ترادف

    نظر علما و لغت شناسان قدیم در مورد مترادفها در لغات عربی و بیان مدل ترادف ترادف مترادف ترادف تام مترادفها در لغات عربی گویش های مختلف عربی ترادف و توسعه فصاحت و بلاغت دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته…

  • پاورپوینت فصل ششم کتاب تئوری حسابداری(1) ولک و همکاران ترجمه کرمی و تاجیک با موضوع در جستجوی اهداف

    پاورپوینت فصل ششم کتاب تئوری حسابداری(1) ولک و همکاران ترجمه کرمی و تاجیک با موضوع در جستجوی اهداف کلمات کلیدی : دانلود رایگان پاورپوینت فصل ششم کتاب تئوری حسابداری یک تألیف ولک و همکاران ترجمه کرمی و تاجیک با موضوع…

  • بررسی سیستمهای انژکتوری خودروهای داخلی

    بررسی سیستمهای انژکتوری خودروهای داخلی انژکتورها سیستمهای انژکتوری تولیدات کارخانه ایران خودرو و سایپا سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مکانیک رفتن…

  • پرسشنامه استاندارد ابراز وجود گمبریل و ریجی

    پرسشنامه استاندارد ابراز وجود گمبریل و ریجی کلمات کلیدی : پرسشنامه ابراز وجود دانلود پرسشنامه ابراز وجود پرسشنامه استاندارد ابراز وجود پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی پرسشنامه ابراز وجود گمبریل پرسشنامه ابراز وجود برای جوانان پرسشنامه مهارت ابراز وجود…

  • ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

    ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان پایان نامه تصمیم‌گیری مشاركتی پایان نامه فناوری اطلاعات پایان نامه مدیریت مشارکتی پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان تاثیر فناوری اطلاعات در…

  • بخش اول- صورت گردش وجوه نقد بخش دوم- مدیریت گردش وجوه نقد

    بخش اول- صورت گردش وجوه نقد بخش دوم- مدیریت گردش وجوه نقد گردش وجوه نقد صورت گردش وجوه مدیریت گردش وجوه نقد صورت و مدیریت گردش وجوه نقد دانلود مقالات رشته حسابداری دانلود مقالات حسابداری رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري

    پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري دانلود پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري ويژگي‏ها و خصوصيات نظام…

  • پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین (خلیلی، ۱۳۹۳)

    پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین (خلیلی، ۱۳۹۳) پرسشنامه الزامات گمرک نوین دانلود پرسشنامه الزامات گمرک نوین پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین دانلود پرسشنامه استاندارد الزامات گمرک نوین پرسشنامه نیازمندی های عملیاتی گمرکی پرسشنامه الزامات گمرک نوین پرسشنامه الزامات گمرک نوین…